Opgroeien

Als jongeren posters maken over gevaren alcohol en energydrank…

Ook in Reimerswaal (Zeeland) wordt op jonge leeftijd al veel alcohol gedronken. Hoewel dat mogelijk niet zo slecht is als gedacht, loopt er reeds enige jaren een  alcoholpreventieproject. De oude campagneposter ‘Stop Zuupe’ was aan vervanging toe, vond de werkgroep alcoholpreventie, waarin ook de twee Calvijn College-locaties in Krabbendijke participeren. Hoe zet je jongeren beter aan het denken dan door ze zelf te betrekken in het ontwerp van een nieuwe poster, zo is de gedachte. En dus werden scholieren aan het werk gezet.

De werkgroep alcoholpreventie, bestaande uit medewerkers van de gemeente, raadsleden, docenten van de middelbare en basisscholen in Reimerswaal, ouders, detailhandel en mensen betrokken bij de kerken, hebben in samenwerking met Indigo de middelbare school opdracht gegeven om nieuwe posters te ontwerpen voor de voorkant van de nieuwe preventiefolder van de gemeente. Daarnaast worden de winnende posters in heel Reimerswaal opgehangen, vooral op de plaatsen waar jongeren en ouders komen en in de supermarkten. Doel van de actie was om jongeren bewust te maken van de schadelijke impact die alcohol en energydrank hebben.

Leerlingen uit klas 3 vmbo en havo/vwo en van de afdelingen Zorg & Welzijn en Handel & Verkoop gingen aan de slag. Bij de wedstrijdopdracht kregen ze achtergrondinformatie over de effecten van alcohol en energydrank. Bekroond werden uiteindelijk de bedenkers van de posters met de slogans ‘Zeg nee, drink niet mee’ en ‘Met energy maak je het nie’.

Winnende posters

Bij de feestelijke prijsuitreiking werden fleurige alcoholvrije cocktails geschonken (impliciete boodschap: ook zonder alcohol kan het feest zijn) en kregen alle leerlingen een flesje water met op de wikkel een afbeelding van de winnende posters mee naar huis. De makers daarvan wonnen een cadeaubon van €12,50 en een blik snoep.

[Via PZC; foto’s van Calvijn College]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021