Opgroeien

Hallmark laat moederdagreacties zien via experiment met geheime camerakaart: ‘Wees zuinig op wie je lief is’

Hoe reageren moeders op de oprechte aandacht van hun kinderen? Om dit te onderzoeken is speciaal voor Moederdag een innovatieve wenskaart ontwikkeld. Via de ‘Hidden Camera Card’ laat Hallmark met een geïntegreerde camera in een moederdagkaart zien hoe moeders reageren op de lieve woorden van hun kinderen. Samen met zonen en dochters is een speciaal team aan de slag gegaan om moeders, die niet van te voren op de hoogte waren gebracht, alvast te verrassen met een oprechte boodschap. Zij kregen onverwacht een bijzondere kaart die hun spontane reactie vastlegt op video.

Het geven van échte aandacht lijkt met de opmars van email, sms en sociaal media steeds vluchtiger en minder oprecht geworden, vindt 74% van de respondenten in een representatief onderzoek door Hallmark. Niet voor niets is steeds vaker een ‘tegengeluid’ te horen in de vorm van oproepen om die smartphone opzij te leggen en weer eens omhoog te kijken. En Hallmark hoopt natuurlijk dat de dalende lijn van het versturen van post omgebogen kan worden. Er is hoop: in het eigen onderzoek waardeert 78% van Nederland een kaartje meer dan een sms of bericht via email of sociaal media.

Bijna tweederde (64%) van de respondenten in het onderzoek verwacht nog steeds een kaartje van goede vrienden en familie op de belangrijkste momenten in het leven. De eenvoudige like of sms heeft een andere impact dan zorgvuldig gekozen woorden.

De grootte van onze contactenkring en de manier van communicatie is veranderd. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het geven van intense aandacht aan minder mensen naar minder intense aandacht voor meer mensen. Door de vluchtige manier van communiceren blijft het een uitdaging om de mensen die écht dichtbij staan de aandacht te geven die ze verdienen. Dit gegeven staat centraal in de wees-zuinig-op-wie-je-lief-is-campagne van Hallmark. Zie hieronder de commercial.

[vimeo 93180882 w=570 h=321]

Maar eigenlijk is de ‘making of’ die de aanpak van het genoemde experiment in beeld brengt interessanter:

[vimeo 93238185 w=570 h=321]

“Als mediapsycholoog kijk ik continu naar welk medium impact heeft op ons gevoel en gedrag. De verschuiving die ik daarbij zie is die van offline naar online, en weer terug. Ondanks het feit dat de komst van social media en mobile messaging ons zeer veel hebben gebracht op het gebied van efficiency, bereik en frequentie van contact, is het belangrijk om ook de diepgaande en oprechte momenten van contact in te bouwen. Mensen ervaren die diepgang en oprechtheid extra sterk indien ‘de ander’ in het contactmoment heeft moeten investeren. Dit kan zijn in tijd (fysieke afspreken, uitgebreidere boodschap schrijven), in geld (kopen van een briefkaartje, uitnodigen voor diner) of in moeite (een zorgvuldig gekozen boodschap, zelfgemaakte creatie van kinderen etc). Het gevolg is dan ook dat het contactmoment meer zal ‘bijblijven’ en daardoor ook een grotere bijdrage zal leveren aan de relatievorming. Waar Whatsapp, Instagram, DM’s, PM’s en chats erg waardevol zijn voor ‘op het netvlies zijn en blijven’ zijn de niet-digitale communicatievormen vooral waardevol voor kwaliteit en verdieping.” [Mediapsycholoog Mischa Coster]

Update (11/6): In het kader van Vaderdag heeft Hallmark het experiment herhaald. De kaart met verborgen camera wist zowaar emotionele reacties van mannen vast te leggen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020