Onderzoek

Amerikaans onderzoek: ‘Meisjes worden fan van jongensmerken’

Natuurlijk, meisjes houden nog steeds van roze, popsterren en pony's, maar ondertussen kan je de snelst groeiende merken als jongensachtig zien. Dat is de meest opvallende conclusie uit 'Young Love', een grootschalig* merkenonderzoek onder 6-12-jarige kinderen in de VS. Het in deze doelgroep gespecialiseerde onderzoeksbureau Smarty Pants zet jaarlijks de affiniteit van kinderen en moeders met 250 merken op een rijtje. In 2012 kiezen meisjes veel vaker voor bijvoorbeeld constructiespeelgoed, superhelden en sportkleding.

“Today, girls comfortably hang an Under Armour shirt in their closet next to a Monster High tee without seeing contrast between the two, and they are quick to point out that LEGOs are just as much fun for girls as boys. They are drawn to the likes of Catwoman in the Batman franchise, and they see Best Buy as an invaluable tech hub as much as their male peers.” [Wynne Tyree, Smarty Pants]

Er zijn maar weinig ouders die het hun dochters afraden om jongensmerken te adopteren, zoals ze dat andersom wel zouden doen. Jongere meisjes zien oudere meiden negeren dat bij hun geslacht een bepaald gedrag hoort, maar juist een houding hanteren dat ze alles kunnen wat jongens kunnen. Ze schamen zich er niet voor om hun waardering te laten zien voor de hobby's, producten en merken die favoriet zijn bij jongens.

“From Cartoon Network to Beyblade to Under Armour, the trend is clear. As girls are saying yes to ‘boy brands,’ companies are getting serious about girls’ buying power, and developing new products and lines that meet their unique needs. It’s an exciting time.” [Wynne Tyree]

Top 100 merken
Gekeken naar alle 6-12-jarigen – jongens én meisjes – staan McDonald's, M&M's, Oreo, Doritos en Wii in 2012 bovenaan de lijst (pdf; zie hieronder) met meest geliefde merken. Moeders (pdf) kiezen voor Crayola, M&M's, Hershey's, Disney en Scholastic.

[*Het jaarlijkse Young Love-onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van Amerikaanse huishoudens met kinderen van 6 t/m 12 jaar. Er zijn 250 merken uit 20 categorieën voorgelegd aan ruim 4.600 kinderen en hun ouders.]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020