Facebook is best wel populair, en dus voor velen herkenbaar. Ook creatieven komen er wel eens, wat blijkbaar voor inspiratie zorgt, want er duiken regelmatig inhakers op. Denk aan Fleurop dat een bloemetje voorstelt als excuus voor die geplaatste foto of aan een veiligheidscampagne die duidelijk moet maken dat de weg geen geschikte plaats is om sociaal te doen of aansporingen om mediawijs met likes om te gaan, enzovoort. Daarnaast wordt het design van de sociale netwerksite veelvuldig gebruikt in reclame – meestal vergezocht, soms grappig.
In ieder geval is het fenomeen om Facebook-elementen (logo, blauwe kleur, duim omhoog, etc.) elders te gebruiken opmerkelijk genoeg om eens wat voorbeelden uit het aanbod te bekijken. Hieronder tien advertenties, uit alle windstreken. De vraag is of deze vorm van meeliften al dan niet verstandig is; profiteert het adverterende merk of gaat de aandacht vooral uit naar Facebook?
Het dragen van een Wonderbra (Frankrijk) zorgt naar verluidt voor veel vriendschapsverzoeken.
Vraag in het kader van de Login-toekomstconferentie (Litouwen): ‘What will we worship next?’
Een ovenwant van AGA (UK) om je eraan te herinneren dat het kookmerk ook op Facebook te vinden is.
SKY TG24 (Italië) daagt uit om na te denken of onze mening wel echt van ons is.
Advies van boekwinkel Tzomet Sfarim (Israël): ‘Disconnect for a while. Read a book.’
De Milwaukee Public Library (VS) geeft een vergelijkbare twist aan de naam en het logo.
AKT Motor (Colombia) wil dat je je Facebook-huis verlaat: ‘Get out there.’
Met DIRECTV (Chili) kan je je DVR via het internet (‘anytime, anywhere’) instellen, zodat je die ene film niet hoeft te missen.
Inchecken is een rekbaar begrip, aldus de HIV Foundation/AIDS Council (Finland)
Gold’s Gym (Costa Rica) laat zien wie wat achter de profielfoto zit.
(Update) Dit is ook nog een aardige van Lusacell (Mexico), als waarschuwing om je niet te laten afleiden in het verkeer
[Bronnen: Ads of the World, Coloribus, HuffPost, I Believe in Adv, My Modern Met, Trendhunter]PS Inderdaad, een vergelijkbaar lijstje was te maken geweest over Twitter, WhatsApp en andere technologie-gedreven bedrijven als Google, Apple of Foursquare. Maar ja, keuzes, keuzes…