Opticienketen Specsavers heeft een mediageniek onderwerp – het uiterlijk en gedrag van vaders – gevonden voor een PR-onderzoekje. Wat blijkt? Ruim 70% van de 16-20-jarigen zegt zich wel eens voor zijn/haar vader te schamen, vooral als er vrienden bij zijn. Als jongeren gevraagd wordt wat zij het liefst aan hun vader zouden willen veranderen, zegt bijna een kwart dat zijn kleding en modeaccessoires hiervoor in aanmerking komen. Daarnaast vindt 41% dat vaderlief echt iets aan zijn gewicht moet doen en 28% zou hem liefst vandaag nog naar de kapper sturen. Daarnaast schamen de ondervraagde jongeren zich ook voor de indruk die hij probeert te maken (35%) en zijn humor (41%). Maar gelukkig, daar komt de aap uit de mouw: Specsavers biedt jongeren de helpende hand onder het motto ‘Pimp je Pa’.
Jongeren die vinden dat hun vader wel wat hulp op modegebied kan gebruiken, kunnen hun (brildragende!) vader opgeven tussen 17 oktober en 9 november voor de ‘Pimp je Pa’-wedstrijd. Op de actiesite kunnen zij een foto plaatsen van hun vader. De hoofdprijs is een complete styling-dag voor vader en ‘kind’ ter waarde van 1.000 euro. De actie moet benadrukken dat Specsavers en fashion bij elkaar horen. Kijk even naar de inzendingen tot nu toe en oordeel zelf hoe serieus je dit moet nemen.
Update (10/02/2014): Begin 2014 gaat de actie op herhaling.