Retail

Sinterklaasboeken in 2014 geschreven door André Kuipers, Winston Gerschtanowitz en Paul van Vliet — voor Unox

Afgelopen tien jaar was het een activiteit van Douwe Egberts, maar vanaf eind 2014 wordt het D.E.-logo vervangen door dat van Unox. Het Unilever-merk brengt volgende maand de elfde editie van de bekende reeks Sinterklaasboeken uit. Unox staat naar eigen zeggen voor warme Hollandse momenten samen, en de typisch Hollandse Sinterklaastraditie sluit hier perfect bij aan, vandaar. De boeken worden deze keer geschreven door astronaut André Kuipers (Sinterklaas op drift), cabaretier Paul van Vliet (Sinterklaas en de dubbelganger) en presentator Winston Gerschtanowitz (Sinterklaas en de Tijdmachine).

Waar Paul van Vliet en Winston Gerschtanowitz respectievelijk de thema’s ‘Blijf bij je zelf’ en ‘Tijdreizen’ kregen aangereikt, mocht André Kuipers een verhaal bedenken waarin ‘Oud en nieuw’ een rol speelt. Het is niet de eerste keer dat André Kuipers een kinderboek schrijft. Een half jaar nadat hij uit de ruimte terugkeerde, presenteerde hij maar liefst drie boeken, waaronder het prentenboek André het Astronautje.

Vanaf 5 november 2014 zijn de nieuwe Unox Sinterklaasboeken met geïllustreerde verhalen bij alle filialen van de Jumbo Supermarkten en C1000 verkrijgbaar. Daarnaast kunnen basisscholen met deze boeken aan de slag. Via www.hetbegintmetlezen.nl is digitaal lesmateriaal beschikbaar voor de groepen 1 tot en met 5, met de tien belangrijkste voorleestips van Sinterklaas.

sintcover1

“Ik vind lezen heel belangrijk voor kinderen. Kinderen die veel lezen, schoppen het vaak verder in het onderwijs. Maar ik moet zeggen dat het wel makkelijker is om over mezelf te schrijven dan een fantasieverhaal op papier te zetten.” [André Kuipers]

sintcover2

“In 2010 en 2013 mocht ik de toenmalige schrijvers van de Sinterklaasboeken aan het publiek voorstellen. Destijds leek het me al geweldig om ook zo’n mooi Sinterklaasverhaal te schrijven. Daarom was ik heel blij dat ik dit jaar een spannend verhaal mocht bedenken. En ik ben trots op het resultaat.” [Winston Gerschtanowitz]

sintcover3

“Als je leest kan je thuis over de hele wereld reizen.” [Paul van Vliet]

De Sinterklaasboeken zijn vanaf het begin een groot succes. In de afgelopen tien jaar verschenen er tot nu toe dertig boeken. Met een jaarlijkse oplage van ruim een half miljoen exemplaren behoren de Sinterklaasboeken tot de meest gelezen boeken. En alsof er niets aan de hand is, wordt deze traditie gewoon voortgezet. Het initiatief moet helpen om kinderen enthousiast te maken voor lezen en schrijven.

Update (27/10): Op 28 oktober ontvangen alle basisscholen in Nederland een mailing in de bus waarmee ze gratis het Sinterklaasprentenboek geschreven door André Kuipers kunnen afhalen bij de vestigingen van JUMBO Supermarkten en C1000. Daarnaast zijn er via de website www.sinterklaasprentenboeken.nl 45 werkbladen te downloaden waarmee scholen tijdens de Sinterklaasperiode kinderen kunnen leren lezen en schrijven. Verder kunnen scholen gratis de 15 minuten musical downloaden, gebaseerd op het boek van Paul van Vliet, waarmee Sinterklaas op een originele manier kan worden onthaald.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021