Sport & Spel

Kindertablet en knalspel zijn Speelgoed van het Jaar 2012

Ouders, opa’s en oma’s en vele anderen vinden het niet gemakkelijk om speelgoed te kopen. Er is een groot aanbod. Goed speelgoed voldoet aan een aantal criteria zoals speelwaarde, een goede handleiding, aantrekkelijkheid van het artikel en een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Hulp bij de keuze is dan ook gewenst. Dat is een belangrijke reden waarom ieder jaar de Verkiezing Speelgoed van het Jaar wordt gehouden. Afgelopen week zijn de winnaars van 2012 bekendgemaakt.

De uitslag is gebaseerd op de stemmen die door de consument zijn gegeven. Een vakjury heeft begin juli in vijf leeftijdscategorieën artikelen gekozen. Deze nominaties zijn op speelgoedvanhetjaar.nl geplaatst voorzien van een afbeelding, omschrijving en vaak een filmpje met uitleg. Iedereen die de website bezocht, kon stemmen (ruim 11.000 mensen hebben dat gedaan). Daarnaast is op een aantal basisscholen, peuterspeelzalen/kinderdagverblijven, (spellen)verenigingen en op de Speeldag NL met het genomineerde speelgoed gespeeld, waarna ook gestemd kon worden.

Dit zijn de winnaars in de vijf categorieën:

  • 0 t/m 2 jaar: Nijntje verstoppertje spelen (Identity Games), circa € 14,99 . Nijntje moet ergens in de kamer worden verstopt. Het bekende figuurtje helpt de zoekertjes een handje door iedere 10 seconden iets te roepen. Met verschillende regels voor verschillende leeftijden.
  • 3 t/m 5 jaar: Tiptoi Starter Set stift en boek (Ravensburger), ca. € 39,95. Een innovatief leersysteem waarmee kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. Als het kind met de stift op een afbeelding of tekst tipt, klinken er bijbehorende geluiden, gesproken tekst of muziek.
  • 6 t/m 8 jaar: Kurio 7” Kindertablet (Eldohm), ca. € 149,00.  Een Android-tablet ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Er zijn acht kinderprofielen in te stellen; voor elk profiel kan bepaald worden welke sites en applicaties bezocht kunnen worden en voor hoe lang.
  • 9+: Boom Boom Balloon (Identity Games), ca. € 19,99. Spelers gooien om beurten de dobbelsteen en klikken stokjes in de ballon. De balloon neemt steeds extremere vormen aan. De spanning bouwt zich op; als de ballon knapt door het stokje dat jij plaatste, dan heb je verloren.
  • 12-99 (gezelschaps)spellen: Stenen Tijdperk (999 Games), ca. € 39,95. Toegankelijk strategisch bordspel voor familie én veelspelers. De spelers proberen te overleven in het Stenen Tijdperk. Veel manieren om je doel te bereiken, dus ieder potje is anders.

PS  Bij het evenement waar de prijzen werden uitgereikt, gaf Willem de Jong, auteur van Het verwende kind-syndroom, een presentatie (pdf) over het verwende kind in relatie tot speelgoed. Bij materiële verwenning kan een overdaad aan speelgoed een rol spelen; kinderen jengelen, zeuren en chanteren en ouders geven toe, uit schuldgevoel, tijdgebrek ofconcurrentie met de andere ouder. Problematisch verwende kinderen leren niet om te gaan met teleurstellingen, hebben moeite met ‘nee’, laten een arrogant ‘prima donna’-gedrag zien en ontwikkelen een verstoord zelfbeeld.

Door spel en speelgoed bewust te gebruiken in de opvoeding kan de ontwikkeling van kinderen gestimuleerd en gereguleerd worden. Door middel van spel leren kinderen oplossingsgericht denken, wordt het ruimtelijk inzicht bevorderd, leren ze omgaan met de emoties die bij verliezen en winnen horen. Door samen te spelen, leren kinderen te communiceren, beurt te nemen en oog te hebben voor de wensen of behoeften van andere kinderen. Ook leren ze om te gaan met conflictjes en de emoties die daarbij horen en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor de sfeer tijdens het spel.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021