Sport & Spel

Meisjes eisen verandering met kettingreactie van speelgoed, in videoclip van GoldieBlox

In een speelgoedbrochure meisjes met speelgoedstofzuigers afbeelden ‘om de sfeer van het huishouden te beleven’, dat mag anno 2013 écht niet meer, zo heeft Bart Smit gemerkt. Maar wat is dan het alternatief? In de VS laat GoldieBlox, dat technisch speelgoed voor meisjes op de markt brengt, zien hoe het anders kan. Geïnspireerd door en met hulp van het brein achter de ‘Rube Goldberg-machine’ uit de OK Go-video bij het nummer This Too Shall Pass werd een huis omgebouwd tot een indrukwekkende kettingreactie. Dit om aan te tonen hoe inventief meisjes zijn.

Het gaat dus om girl power, hoewel op de achtergrond Brett Doar en vijf ingenieurs aan de ‘prinsessenmachine’ gebouwd hebben (blijkbaar zijn er nog steeds mannen nodig!?). Maar uiteindelijk zijn het Sabrina (7), Reese (6) en Raven (8) die de show stelen in onderstaande videoclip, die binnen een paar dagen al ruim 6 miljoen keer bekeken is. Ook slim: de soundtrack is een variant op het niet al te vrouwvriendelijke liedje Girls van Beastie Boys.

“It’s time to change / We deserve to see a range / Cuz all our toys look just the same / And we would like to use our brains / We are all more than princess maids”

‘We believe that femininity is strong and girls will build the future — literally’, aldus het speelgoedbedrijf. In ieder geval wordt duidelijk gemaakt dat het leven van meisjes niet alleen roze en vol poppen hoeft te zijn. En zo zijn we getuige van de cultuurverandering die langzaam maar zeker gaande is.

[Via Adfreak en The Huffington Post]

Updates:

(27/11): GoldieBlox heeft de video verwijderd (hopelijk blijft bovenstaande kopie beschikbaar), omdat de Beastie Boys hun muziek niet in reclame willen zien. In een open brief geeft de adverteerder een toelichting: “When we posted the video, we were completely unaware that the late, great Adam Yauch had requested in his will that the Beastie Boys songs never be used in advertising. Although we believe our parody video falls under fair use, we would like to respect his wishes and yours. Since actions speak louder than words, we have already removed the song from our video. In addition, we are ready to stop the lawsuit as long as this means we will no longer be under threat from your legal team. We don’t want to spend our time fighting legal battles. We want to inspire the next generation.”

(31/01/14): Het merk is ook te zien bij de Super Bowl, dankzij Intuit’s ‘Small Business Big Game’-actie, tot blijdschap van GoldieBlox-bedenker Debbie Sterling: “One hundred million people are going to see our message about empowering girls. It feels just incredible, incredibly validating that America voted for us and wants us for their daughters. It’s not just an ad; it’s almost like a revolution.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019