Retail

Sinterklaastrends 2013: oriëntatie op tablet en smartphone, aankoop via desktop

Tablets en smartphones blijken populair te zijn voor cadeau-oriëntatie. Bij 41% vindt oriëntatie plaats via deze mobiele kanalen. Het doen van daadwerkelijke online aankopen gebeurt daarentegen vooral via de desktop. Ruim driekwart van de Nederlanders bestelt het surprisecadeau vanaf de traditionele computer. Het gemiddelde afgesproken bedrag van €18,10 voor surprisecadeaus is lager dan vorig jaar. Werd in 2012 juist een stijging van 4% geconstateerd ten opzichte van het jaar ervoor; in 2013 is het budget 2% gedaald.

Dat blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van het webwarenhuis Fonq.nl.

Werd Sinterklaas vorig jaar massaal vóór 5 december gevierd, dit jaar wordt dit feest juist gevierd als de Sint het land alweer heeft verlaten. Slechts 21% viert het traditioneel op Pakjesavond zelf. Bijna de helft van de Nederlanders stelt de surpriseavond uit tot het weekend van 6 tot 8 december (46%). Vorig jaar vierde daarentegen bijna 70% van de Nederlanders Sinterklaas op of vóór 5 december. De weekdag waarop 5 december valt, blijkt daarmee van grote invloed te zijn op de datum waarop Nederland Sinterklaas viert. “Hoewel een daling van het budget niet voordelig is voor winkels biedt het laat vieren van Sinterklaas perspectief. Doordat het dit jaar meer na 5 december wordt gevierd, gaan Sinterklaasverkopen langer door. Dit is iets waar winkeliers rekening mee moeten houden”, aldus Patrick Kerssemakers, CEO van fonq.nl.

Bovenstaande en meer onderzoeksresultaten zijn samengevat in onderstaande infographic. Let vooral op de verlanglijstjes; vrouwen willen een tuinkruidenkweekset, mannen sportsokken. Tsja.

sinterklaastrends 2013

[Afbeelding bovenaan is de ‘giftfinder’ op Fonq.nl]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020