Sport & Spel

Consumentenbond geeft speelgoedwinkels de roe: ‘Veel aanbiedingen nep’

De online van/voor-speelgoedaanbiedingen van Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp zijn meestal nep. Vaak is de ‘voor’-prijs van november dezelfde prijs als in juli van dit jaar en soms is de ‘aanbieding’ zelfs duurder. Met dit soort nep-aanbiedingen worden consumenten in de maling genomen en hengelt de aanbieder in de belangrijkste periode van het jaar flink  meer omzet binnen. Daarom stuurde de Consumentenbond de stoute bedrijven een surprise met de roe en een Sinterklaas-gedicht. Alleen de V&D kreeg lekkers, want zij zijn zoet geweest.

Begin november 2013 bekeek de Consumentenbond 75 prijzen van populair speelgoed waarvan in juli 2013 ook de prijzen zijn onderzocht. Een LEGO-trein van Intertoys van €124,99 voor €114,99 is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys €99,99. Dit soort nepaanbiedingen trof de Consumentenbond vaker aan. De ‘Lego City kustwachthelikopter’ kostte bij Wehkamp deze zomer €17,99 en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink was afgeprijsd was van 29,99 voor €22,99. Het warenhuis V&D heeft weliswaar minder speelgoedaanbiedingen dan de andere bedrijven, maar ze kloppen wel.

De aanbiedingen in folders en ‘speelgoedboeken’ van Bart Smit, Intertoys en Blokker zijn ook bekeken. Bij Intertoys bleken 17 van de 20 onderzochte aanbiedingen onterecht, bij de andere twee was dit het geval bij 7 (Bart Smit) en 8 (Blokker) van de 10 aanbiedingen. Om Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp duidelijk te maken dat zij moeten stoppen met nepaanbiedingen, stuurde de Consumentenbond deze bedrijven vandaag een roe en onderstaande waarschuwing van de Sint.

de roe

De V&D kreeg een mooi gedicht en een surprise vol zoetigheid.

Update (19/11): Volgens de Volkskrant trekken de speelgoedleveranciers lering uit het onderzoek van de bond: “Intertoys heeft de prijzen van producten verlaagd, Blokker belooft zorgvuldiger reclame te maken en Bol.com overweegt een andere manier van adverteren.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019