Most Contagious 2013: inspiratie van Disney, Kleenex, Banksy, Coca-Cola, Durex en zelfs de NS

Elke december weer één van mijn favoriete jaaroverzichten is Most Contagious, waarin de consultants/onderzoekers van Contagious Communications terugkijken op de trends, technologieën en creatieve innovaties die de afgelopen 12 maanden van invloed waren op merken en de communicatie-industrie. In de inleiding van het rapport (pdf) wordt het aardig verwoord: “Consumers no longer want to be told what companies or governments can do for them; they want to know what might be accomplished together.

Om te vervolgen: “This is where companies with the right imagination and nimbleness of execution can reshape their role in their stakeholders’ lives – one based on purpose and pragmatism, utility and meaning, fairness and opportunity. (…) Companies that foster community, brands creating content that adds value rather than interrupts, connected products that serve a central purpose in our lives – these have become the new touchstones of the enlightened opportunism that wins in a converging world.”

Geconcludeerd wordt dat de meest interessante (technologische) dingen waar trendsetters zich de laatste paar jaar mee bezig hielden nu verder in het leven van alledag van mensen doordrongen. Enkele termen uit de 2013-editie die een tijdsbeeld schetsen: ’the hypersexual self(ie)’ (denk aan Miley Cyrus), ‘augmented media’ (een app van McDonald’s met de verhalen achter de ingrediënten), ‘context / targeting’ (een tool van Kleenex die griep voorspelt), ‘service design’ (op pagina 41 krijgt onze eigen NS een compliment voor Reisplanner Xtra), ‘connected experiences’ (de MagicBand verrijkt de ervaring in het Disney-park), enzovoort. Lees het hieronder zelf.


“Ah, 2013. It was the best of times, it was the twerk-st of times.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024