Trends

De trends voor de toekomst volgens talentvolle jongeren in 12 quotes: ‘The Future We Create’

“Iedere jaarwisseling brengen heel wat bureaus een trendrapport uit. Lijvige teksten waarin Serieuze Mensen hun toekomstvisies uit de doeken doen. Over media, de wereld, het leven en over jongeren. Waarom komen die jongeren zelf zo weinig aan bod in die rapporten?”  — Goede vraag op de website van Young Creators, een community voor ambitieuze en creatieve jonge talenten uit Nederland en België. Ook hier zag je een aantal van die lijstjes langskomen, bijvoorbeeld van Trend HunterJWT, MarketingTribune, YoungWorks en Contagious.

Nu schreef ik eerder dat de jeugd de toekomst heeft maar die niet bepaalt en krijg ik als oude man vreemd genoeg met enige regelmaat mailtjes van scholieren en studenten die míj vragen wat de jongerentrends zijn (ondanks hun leeftijd zien ze zelf de rode draad niet?), maar dat is nog geen reden om de (terechte) kritiek niet ter harte te nemen. Want natuurlijk zou ik op dit blog jongeren vaker aan het woord willen laten (voor iedereen onder de 25 jaar: zie dit als een oproep!). Vandaar ook deze blogpost.

Interessant genoeg namelijk hebben 12 jonge mensen die aan Young Creators verbonden zijn zélf de handen in elkaar geslagen om onder de noemer ‘The Future We Create’ een bundeling te maken van hun toekomstvisies: “Enkele stemmen en inzichten van de generatie jongeren die droomt van een toekomst waar ze zelf al middenin staat.” Goed initiatief! De artikelen komen opvallend professioneel over en komen qua onderwerpen en inhoud bovendien behoorlijk overeen met de overzichten die we eerder uit naam van die Serieuze Mensen konden lezen, hoewel enkelen eerlijk aangeven niet te weten wat de toekomst zal brengen. Hieronder zet ik de meest opvallende of kenmerkende quotes uit de 12 verhalen op een rijtje.

  • “Of we aan het eind van het jaar onze boodschappen kunnen betalen met een virtuele munt kan niemand met zekerheid zeggen, maar één ding weten we zeker: jongeren zoals wij hebben een voorliefde voor innovaties die bestaande werelden op z’n kop zetten, en daar zijn de cryptocurrencies een perfect voorbeeld van.” [Jesse van der Sar (Co-founder Social Hotspot) in ‘Van Litecoin tot Coinye West’]
  • “Ik zie mezelf nog niet direct het leven door een ‘hightech-bril’ bekijken, of zo door iemand bekeken worden. Even mijn pols swipen om te bellen lijkt mij dan net iets aannemelijker.” [Bavo Anne (Student Nieuwe Media & Maatschappij UGent) in ‘Wearables in 2014’]
  • “Door continu bezig te zijn met groeien van een netwerk en credibility verandert de manier van denken. Er wordt niet meer bewust naar kansen gezocht, maar onbewust groeit er een hoopvolle en opportunistische levensstijl onder de jonge creatieven.” [Robert van Hoesel (Founder Young Creators & Co-founder Woodify.nl) in ‘Workcredit’]
  • “Jongeren hebben geen grote bedrijven meer nodig om een idee uit te werken of te realiseren, dit doen ze onder elkaar. Klein is het nieuwe groot. Het is tegenwoordig niet meer de bedoeling om ideeën voor jezelf te houden.” [Marcella Kramer (verkoopt tassen met een verhaal via Lost Leather) in ‘Grenzeloos samenwerken’]
  • “Jongeren zullen komende tijd meer gebruik maken van community-based diensten. Niet alleen voor het vergelijken van vakantie-residenties maar ook voor het vinden van reisgenoten, van mensen op vakantie-bestemmingen of om andere sociale doelen te bereiken.” [Bastiaan Zwanenburg (Co-founder Woodify.nl, YC Crew) in ‘Hoe reizen social wordt’]
  • “Wij zijn de de generatie die opgroeide met het internet. Afstand heeft voor ons simpelweg een andere betekenis. Hoe vaak hoeven wij onszelf nog te verplaatsen? En als we het toch moeten doen, dan kiezen we toch het best alternatief? Die alternatieven zijn er, met hopen.” [Jimi Robaer (Cross-media Design student in België) in ‘Vervoer en mobiliteit = passé?’]
  • “In deze wereld waarin we overspoeld worden met informatie vinden we het belangrijker dan ooit dat er iemand voor ons filtert om zo de weg te tonen. Experts. Grijp die kans en reik ons de relevante stukken aan.” [Thomas Smolders (Blogger & Fotograaf) in ‘De krant is dood, leve de krant’]
  • “Innovatie – en niet repressie – kan de tv-sector helpen, vraag dat maar aan de muziekindustrie. Want alleen een legaal én gebruiksvriendelijk alternatief kan het tij doen keren.” [Bram van den Putte (Chief Media Cutting Edge) in ‘Enkel innovatie en gebruiksvriendelijkheid kan de tv-sector redden’]
  • “Natuurlijk zijn er alternatieven, maar geef nu toe: wie wil er nu beginnen klooien met smartphones om internetradio te kunnen luisteren in de wagen en hoeveel mensen spenderen graag uren en uren op zoek naar geweldige nieuwe muziek?” [Jarri Van der Haegen (Founder Disco Naïveté & Curator Pop bij 22Tracks) in ‘Kan radio de toekomst aan?’]
  • “Voor mij is onderwijs goed wanneer het er in slaagt om jongeren op weg te helpen om sneller actief in de samenleving te worden. Jongeren kunnen namelijk veel meer dan men denkt, kijk maar naar *bliep. Op dit moment worden jongeren net heel erg tegengehouden door scholen.” [Araik Gingnagel (Co-founder World Hackathon Day) in ‘Hoe onderwijs zou kunnen (en moeten) zijn’]
  • Duurzaamheid en ontwikkeling zijn geen vieze reclamewoorden, maar het zijn woorden met waarde. Woorden met een toekomst. Het is alleen nog wachten op de manier waarop.” [Michael Dijkstra (Consultant Xuberance) in ‘Verantwoord ondernemen als standaard’]
  • “Waar nu veel ouderen grote problemen hebben om te innoveren en met de tijd en technologie mee te gaan zit er ondertussen een kind thuis in zijn vrije tijd apps te bouwen en websites vorm te geven. Ze groeien ermee op en dat zorgt wel degelijk voor een generatiekloof met nú al 30+ ers.” [Nick van Breda (Editor @ Social!ve) in ‘De Appeconomy en hoe jongeren hierbij kunnen helpen’]

young creators

Lees de volledige visies op youngcreators.co/future. Niet elke jongere zal zo helder een toekomstbeeld kunnen verwoorden, maar natuurlijk zijn het niet de ‘gemiddelde’ jongeren die zich op een dergelijke manier laten horen, als die al zouden bestaan. Dit zijn de jongeren die boven het maaiveld uitsteken, die net iets intelligenter, creatiever, ondernemender en/of extraverter zijn dan hun leeftijdsgenoten. Kortom, dit zijn de jongeren die de toekomst daadwerkelijk richting geven. Maar of dat betekent dat de genoemde voorspellingen ook bewaarheid worden?

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019