Trends

Waarom looming zo’n hype is

In Amerika is de hype alweer over zijn hoogtepunt heen, maar in Nederland zijn kinderen nog volop aan het loomen. Niet alleen met de welbekende gekleurde elastiekjes, maar ook met geur-, glitter en glow-in-the-dark-elastiekjes. De loombands en bijbehorende loomborden zijn niet aan te slepen en menig ouder loopt met een fel gekleurd armbandje rond. We kunnen er nu echt niet meer omheen en daarom wilde ik er meer van weten. Hoe kan het dat looming zo’n hype is, wat vinden kinderen er nou zo leuk aan en hoe weten ze eigenlijk hoe ze al die mooie creaties moeten maken?

Ik heb het de kids (en hun ouders/verzorgers) zelf gevraagd.

Meisjes die graag knutselen zijn al vanaf het eerste moment fan, want net als knutselen vergt ook looming een grote mate van creativiteit. Ze maken armbandjes in de kleuren die ze zelf willen en bedenken steeds weer nieuwe patronen. Nina (@ni_na_x): “Het verveelt echt nooit!!! Het is hartstikke leuk om armbandjes te maken.” Inmiddels zijn het niet alleen de meisjes die graag knutselen, maar zijn zelf jongens fanatiek aan het loomen geslagen. Een nanny (@dutchyvi) van twee jongens legt uit: “Beide jongens van 6 vinden het loomen leuk omdat er veel kleuren zijn en omdat ze zo zelf stoere armbandjes en kettingen kunnen maken. En natuurlijk omdat iedereen ze heeft.” Kinderen zijn trots op hun eigen creaties en laten deze graag aan anderen zien. Vooral de armbandjes hebben een hoge zichtbaarheid. Daarnaast vinden kinderen het erg leuk om armbandjes aan anderen te geven; zo maken ze armbandjes voor vriendjes, vriendinnetjes en familie. Anne (@anme189) “Je kan het gebruiken om andere mensen blij te maken als een soort kleinigheidje.”

Naast armbandjes maken kinderen ook andere creaties met de gekleurde elastiekjes; een schildpad, The Minions, bloemen, aardbeien. Je kunt het zo gek niet bedenken of kinderen maken het van de elastiekjes. Het maken van andere creaties is echter wel iets voor de meer ervaren loomer. Chakir (5): “Ik maak nog niet zo lang armbandjes, maar ik kan het al sneller dan mama. Ik wil ook heel graag diertjes leren maken zoals een kikker, dat kan ik nu nog niet.” Looming is een verslavende bezigheid en vergt doorzettingsvermogen. Maud (15): “Als je bezig bent met een armbandje kan je niet meer stoppen, het moet af!”

Hoe weten kinderen eigenlijk hoe ze die dieren en armbandjes in verschillende patronen moeten maken? Heel eenvoudig, ze zoeken gewoon op YouTube naar een tutorial ‘how to loom’. Ik kwam in contact met Kim van Haren (16), een blogger die onder andere filmpjes maakt over hoe je loombandjes maakt. Zij vertelde mij dat ze zelfs betaald krijgt om ‘how to loom- filmpjes op te nemen. Ze loomt dus niet alleen omdat ze het leuk vindt, maar door het maken van deze filmpjes creëert ze meer traffic naar haar kanaal.

Door de hype is er een ware run ontstaan op de loomborden, het raam dat je nodig hebt om de bandjes te kunnen maken. Van meerdere moeders heb ik al gehoord dat de loomborden zijn uitverkocht. Anne (12) en Suze (10) hebben daar een creatieve oplossing voor gevonden; ze maken loombandjes met behulp van vorken. Meer daarover zie je in onderstaand filmpje.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=sgC9AqfcnUY]

Wil jij ook zo’n mooi loombandje, gemaakt door de kids zelf? Kom dan naar het Kids- en Jongerencongres op 25 en 26 juni in De Fabrique te Utrecht. SMALL heeft in iedere goodiebag een loombandje gedaan, gemaakt door kids!

Previous ArticleNext Article

Denise (1987) is junior marktonderzoeker bij SMALL – kids en jongeren marktonderzoek en consultancy.
Zij studeerde Communicatiewetenschap met als specialisatie Jeugd & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderwerp van haar afstudeerscriptie is de invloed van media op studiekeuze.
Zij werkte tijdens haar studie projectmatig voor YoungWorks. Denise was recent betrokken bij Day for Change als online communicatie specialist en was tevens vrijwilliger bij de Nationale Jeugd Raad in de rol van Energie Coach.
Samen met haar zus heeft Denise een blog over fashion, food, travel & lifestyle: Denichant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018