SMALL deed in oktober 2013 een onderzoek onder 184 jongeren van 12-15 jaar om meer te leren over huidverzorgingsproducten, effectiviteit, de koper, informatiebronnen en media. Aan jongens werden vragen gesteld over merken en soorten haarstylings-producten en het effect ervan op hun zelfvertrouwen. Aan meisjes werden vragen gesteld over merken en soorten make-up en het effect ervan op hun zelfvertrouwen. Een opvallend resultaat is dat het vertrouwen in het effect van huidverzorgingsproducten groot is: een derde vindt dat het zeker helpt en de helft een beetje.
Negen van de tien jongens krijgen zelfs meer zelfvertrouwen van goed gestyled haar, terwijl acht van de tien meisjes meer zelfvertrouwen krijgen van make-up.
Jongeren vertrouwen vooral op advies van vriendinnen en ouders als het gaat over producten voor hun huid. Drie kwart van de jongeren laat hun ouders de producten voor hun huid dan ook kopen. Opvallend is wel dat de helft van de meisjes op advies van vriendinnen af gaat, maar jongens praten nauwelijks met hun vrienden over huidproducten. Van de massamedia lijkt tv-reclame nog het meest invloed te hebben: één op de drie geeft aan te weten dat men via commercials weet wat men moet kopen.
Onderzoeksbureau SMALL zal iedere maand kids en jongeren ondervragen over allerlei onderwerpen zoals: dierenparken, attractieparken, verlanglijstje, tussendoortjes kids, fastfood en de schoolkantine en mode. Voor meer informatie, steekproefverantwoording of specifieke vragen, mail post@smallwebsite.nl.
[Afbeelding is fragment uit Dove-commercial]