Veiligheid

Werkbuddies-campagne moet aantal bedrijfsongevallen van onbezonnen jongeren verminderen

Jongeren zijn door onervarenheid en soms jeugdige onbezonnenheid relatief vaak* het slachtoffer van een arbeidsongeval. Oudere werknemers beschikken over veel praktijkervaring, maar praten over veiligheid op de werkvloer is voor hen vaak ongewoon – zij doen het werk immers altijd zo. Veiligheid op de werkvloer bespreekbaar maken en kennis met elkaar delen vanuit opleiding en praktijk is een bindmiddel om veilig gedrag geaccepteerd te krijgen en het aantal arbeidsongevallen te verminderen.

Dat is het idee achter de nieuwe campagne ‘Werkbuddies’, waarmee bedrijven één op één jonge onervaren nieuwkomers koppelen aan oudere, ervaren collega’s met als doel kennis en ervaring te delen en van elkaar te leren. Net als bij zeer gevaarlijke beroepen gebeurt, bijvoorbeeld bij het duiken. Daarnaast blijven kennis en kunde voor het bedrijf behouden in een tijd dat vakkundig personeel schaarser wordt en door vergrijzing de uitstroom van ervaren vakmensen verder zal toenemen. Het tijdig delen moet ervoor zorgen dat kennis en ervaring voor een bedrijf niet verloren gaan en dat is investeren in de toekomst.

‘Werkbuddies’ (ondertitel: '2 collega's die op elkaar letten') is ontwikkeld door VeiligheidNL. Op www.werkbuddies.nl staan onder meer twee animatiefilmpjes over de campagne en hoe hiermee aan de slag te gaan. Bovendien kunnen bedrijven hier een gratis startpakket aanvragen.

*Jaarlijks worden gemiddeld 19.000 jongeren in de leeftijd van 15-24 jaar behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis na een arbeidsongeval. Het jaarlijks aantal ziekenhuisopnamen is gemiddeld 600 en gemiddeld acht jongeren overlijden jaarlijks door een arbeidsongeval. Jongeren in de sectoren bouw en metaal lopen het grootste risico. De campagne is daarom als eerste in de metaal geïntroduceerd.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021