Eten en drinken

Hoe je Vlaamse studenten meer aardappelen laat eten: met ‘BOEM Patat’ en filmpje over moeders met slechte timing

Met steun van de Europese Unie(!) is het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) een drie jaar durende aardappelcampagne in Vlaanderen gestart. Met de slogan ‘De aardappel, thuis in elke keuken’ wordt de veelzijdigheid van de aardappel benadrukt, zowel wat kooktechniek als receptuur aangaat. De campagne zal drie jaar gevoerd worden, en elk jaar zal een andere doelgroep benaderd worden die weinig aardappelen eet. In het eerste campagnejaar ligt de focus op studenten.

Studenten ervaren het schillen van aardappelen, de kooktijd ervan en het gebrek aan goede recepten als een rem. Onterecht, volgens VLAM, want aardappelen zijn juist ideaal voor studenten (en voor iedereen eigenlijk) om op een snelle en makkelijke manier de restjes in de koelkast te te gebruiken. Met dit in het achterhoofd, ontwikkelde de organisatie een nieuwe bereidingswijze met aardappelen: de ‘BOEM Patat’ (je wast de aardappel, snijdt hem op meerdere plaatsen in, laat hem bijna volledig garen in de oven of de microgolfoven, vult de insnijdingen met restjes groenten en kaas en laat nog even warmen in de oven).

Vanaf deze week zal de aardappel drie weken te zien zijn op de zenders één, Canvas, 2BE en Vier met een hilarische nieuwe spot. Daarin zien we een student in een gênante situatie. De clou van het verhaal is dat de student beter zelf zijn potje kookt, dan te riskeren dat hij op een ongelegen moment bezoek krijgt van zijn moeder met een zelfbereide maaltijd. Wat zouden ze bij de EU van deze commercial vinden?

De spot verwijst naar de referentiewebsite voor aardappelrecepten, www.aardappel.be, waarop regelmatig nieuwe toepassingen met aardappelen verschijnen.

Daarnaast trekt de aardappel ook letterlijk de straat op en wel in de drie Vlaamse studentensteden bij uitstek, namelijk Antwerpen, Gent en Leuven. Op donderdagavond, dé uitgaansavond in studentenmilieus, zal een heus ‘BOEM Patatkraam’ post vatten op een centrale locatie. Passanten kunnen dan kennismaken met een lekkere BOEM Patat. Via sociale media, YouTube en een samenwerking met het studentenplatform Guido wordt de actie kenbaar gemaakt bij de doelgroep.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020