Veiligheid

TeamAlert vraagt jonge automobilisten met een knipoog: ‘Hoe ervaren ben jij?’

Deze week ging de campagne 'Hoe ervaren ben jij?' van start, gericht op jonge automobilisten. Jongeren in de leeftijd van 17-24 jaar worden met deze actie bewust gemaakt van het feit dat zij hun eigen rijvaardigheden overschatten na het behalen van het rijbewijs. Jonge beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. Met de campagne wil TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, leeftijdsgenoten bewust maken van hun kwetsbaarheid in het verkeer.
 
De boodschap is dat het rijbewijs geen bewijs is voor goede rijvaardigheden; om een bekwame bestuurder te worden is veel oefening nodig.

De campagne heeft een brutale, humoristische en dubbelzinnige insteek. Jongeren kunnen hun rijervaring checken op de Facebook-pagina van TeamAlert waar een ervarenheidschecker gepromoot wordt. De jonge automobilisten moeten invullen hoe lang ze hun rijbewijs hebben en hoe frequent ze rijden. Het ervaringsresultaat kan "met een grappig plaatje" gedeeld worden. Voorafgaand aan de ervarenheidschecker wordt er een filmpje afgespeeld waarin zes jonge BN'ers, waaronder Zarayda Groenhart, Anna-Alicia Sklias en Michael Blijleven, vertellen over hun eerste keer. Het filmpje is zo gemonteerd het niet meteen helder is over welke eerste keer zij het hebben.
 
 
"Ik kreeg 'm er niet in één keer in, nee."
 
TeamAlert is de campagne gestart omdat 23% van alle personenauto's die betrokken waren bij ernstige ongevallen (ongevallen met doden of ernstig verkeersgewonden) werd bestuurd door een jonge automobilist (18-24 jaar). De hoofdoorzaken hiervan zijn een gebrek aan rijervaring en het risicogedrag dat kenmerkend is voor jongeren en jongvolwassenen. De rijvaardigheid van een automobilist is vaak pas goed ontwikkeld bij ten minste vijf jaar rijervaring of 100.000 gereden kilometers.
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019