Werk

Onderzoek Monsterboard: ‘Jongeren zijn de waaghalzen van de arbeidsmarkt’

Jongeren zijn bereid meer risico’s te nemen dan werknemers uit andere leeftijdsgroepen. Bovendien zijn ze optimistischer over hun toekomst op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit Op weg naar beter (pdf), een jaarlijks arbeidsmarktonderzoek* van carrièresite Monsterboard, gehouden onder meer dan 1.000 respondenten. Hoewel jongeren zwaarder door de crisis getroffen lijken, schatten zij hun eigen positie op de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht in. Zo staan ze (leeftijdsgroep van 18-24 jaar) meer dan gemiddeld open voor een nieuwe baan.

Ook overweegt een kwart hun werkende leven om te gooien om voor zichzelf te beginnen en hebben zij meer vertrouwen in de arbeidsmarkt. Maar liefst een kwart van de ondervraagde jongeren geeft aan hun werkende leven om te willen gooien om voor zichzelf te beginnen. Over alle leeftijdsgroepen is dit 14%, en naar mate men ouder wordt neemt de bereidheid om risico te nemen af. De zogenoemde millennials kiezen minder dan de rest voor de zekerheid van het behoud van de huidige baan. Jongeren willen duidelijk meer risico nemen dan de rest van de beroepsbevolking.

“Jongeren zijn de waaghalzen van de arbeidsmarkt. Ze hebben ook minder te verliezen omdat ze vaak geen gezin of hypotheek hebben. We zien dat veel jongeren openstaan om voor zichzelf te beginnen en minder waarde hechten aan zekerheid op lange termijn. Wat ook meespeelt is dat de maatschappij tegenwoordig in alle opzichten met sneltreinvaart verandert. Jongeren van deze tijd beseffen maar al te goed dat de wereld er over vijf jaar compleet anders uit zal zien. En daarmee ook de arbeidsmarkt.” [Gian Zandonà, Monsterboard]

Jonge werknemers voelen zich minder gebonden aan een werkgever dan oudere. Wanneer ze wél graag bij hun werkgever blijven, komt dat doordat de huidige baan inhoudelijk goed bevalt, ze recent zijn begonnen bij hun werkgever of omdat de werksfeer bij de huidige werkgever heel goed is. Er is een duidelijke tendens te zien in de veranderende wensen van jongeren wanneer het gaat om een baan: millennials vinden het belangrijk een baan te vinden waar ze hun passie in kwijt kunnen en doorgroeimogelijkheden hebben. Gezien wordt dat jongeren ook vaker solliciteren naar tijdelijke banen, projecten of traineeships. Zo kunnen ze er snel achter komen wat ze echt leuk vinden en waar ze goed in zijn. Wanneer ze hun talent ontdekt hebben, zijn ze volledig toegewijd en willen ze zich ontwikkelen. De functie wordt belangrijker dan de naam van de werkgever.

Werkgevers die de interesse willen wekken van deze toegewijde jongeren kunnen dit doen door uitdaging, een goed salaris en een geweldige werksfeer te bieden. Een goede werk-/privébalans vinden jongeren (nog) niet belangrijk. Bij de keuze tussen meer salaris of meer vrije tijd, koos het merendeel ‘meer salaris’.

*Het onderzoek Oriëntatie Beroepsbevolking is uitgevoerd in juli 2014 in opdracht van Monsterboard door onderzoeksbureau Initial Concept en werd gehouden onder ruim 1.000 werkenden, werkzoekenden, studenten en zzp’ers in Nederland in de leeftijdscategorie van 18–60 jaar. De interviews zijn online afgenomen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019