Media, Onderzoek

TwinQ-onderzoek (3): top 10 tv-programma’s van kinderen en jongeren in 2014 — van Spongebob naar Game of Thrones

Marketingonderzoek en –adviesbureau TwinQ heeft een grootschalig en diepgaand kwalitatief en kwantitatief onderzoek* uitgevoerd naar de belevingswereld van kinderen en jongeren anno nu, en ik mag hier exclusief de resultaten uit het deel over media met je delen. Eerder zag je al overzichten van de populairste games en de meest geliefde apps en hieronder zetten we de favoriete tv-programma’s onder elkaar. Naast het tv-kijken blijkt dat de jeugd graag ook zelf wil bepalen wat gekeken wordt en wanneer.

Angela Weghorst van TwinQ licht toe: “Bij de jongere kinderen zien we dat ouders vaak hun kinderen laten kijken naar een DVD of filmpjes online. Dit om controle te kunnen uitoefenen over wat hun kinderen kijken en hoe lang ze kijken. Bij tv hebben ouders het gevoel dat er vaak dingen worden uitgezonden die ze minder geschikt vinden voor hun kinderen en daarnaast volgt na elk programma weer een volgend leuk programma wat het moeilijker maakt om te stoppen. Met name series zijn tegenwoordig eenvoudiger online (via Netflix) te bekijken waardoor je niet meer hoeft te wachten tot de volgende aflevering wordt uitgezonden. We zien dan ook dat veel jongeren series online kijken. Naast Netflix wordt ook regelmatig YouTube genoemd.”

Hieronder zie je de top 10 per leeftijdsgroep van de antwoorden op de open vraag naar de televisieprogramma’s die favoriet zijn of regelmatig bekeken worden.

twinq tv 5-12

twinq tv 13

twinq tv 19

Mooi om te zien dat het programma’s met verhalen zijn die de bovenste posities innemen; Spongebob op de basisschool, en op latere leeftijd GTST, films en Game of Thrones. Overall zijn jongens meer geïnteresseerd in sport en humoristische programma’s en meisjes in soaps en (reality)series voorzien van sociale intriges. Beide worden aangetrokken tot avontuur, crime en programma’s als Wie is de Mol?. Bij 5-12-jarigen bleek dat ook informatieve programma’s als het Jeugdjournaal en het Klokhuis populair zijn. Dit sluit aan bij hun behoefte om de wereld om zich heen te begrijpen en te ontdekken.

Een deel van de kinderen en jongeren geeft aan niet per se een favoriet programma te hebben, maar een favoriete zender die vele leuke programma’s uitzendt (respondenten in het onderzoek gaven aan bijvoorbeeld alles van Disney, Zapp, Nickelodeon, National Geographic, MTV of Discovery Channel leuk te vinden) of geïnteresseerd te zijn in een soort programma (zoals sport, muziek, crime of detectives, koken of diverse documentaires).

*De nieuwe studie van TwinQ is het grootste onderzoek onder 5-25-jarigen dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden:

  • Deskresearch
  • Kwalitatief onderzoek waarbij circa 60 diepgaande interviews zijn gehouden van elk 1,5-3 uur met kinderen, jongeren en hun ouders in hun eigen omgeving; vaak ontroerende, zeer open en inspirerende gesprekken
  • Kwantitatief onderzoek, in samenwerking met No Ties, onder circa 4.000 5-25-jarigen
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019