Characters

Madurodam introduceert de ‘Fantastische Vrienden’ om fantasie van kinderen aan te wakkeren

Aan de vooravond van het nieuwe parkenseizoen introduceert Madurodam vijf geïllustreerde karakters. Met deze figuren, de ‘Fantastische Vrienden’, wil Madurodam rechtstreeks met kinderen communiceren. De marketeers van het park nodigen kinderen uit hun fantasie te gebruiken: “Fantasie ligt immers aan de basis van de ambities en ideeën die Nederland hebben gemaakt tot het land wat het nu is. De vrije fantasie van nieuwe generaties moet gaan zorgen voor fantastische, nieuwe verhalen voor het Nederland van de toekomst.”

De Fantastische Vrienden komen tot leven in een online stripverhaal (pdf). Daarnaast worden ze ingezet in een waaier aan communicatie-uitingen zoals tv-commercials bij kinderzender Nickelodeon, een print- en outdoorcampagne en als pluchen mascottes in het park. Op de website kunnen kleurplaten worden gedownload van de Fantastische Vrienden.

fantastische vrienden

Kinderen kunnen zich identificeren met vijf archetypes die geïnspireerd zijn op bekende Nederlandse personen die hun eigen specifieke talent hebben: Robbert is heel erg slim, kan heel goed knutselen en is superhandig met techniek; Jandi is een geboren grappenmaker, zo maakt hij iedereen vrolijk; Fiep is een dromer en kan heel goed tekenen en kleuren; Willem is nergens bang voor en is de leider van de groep; Naomi heeft heel veel energie en is een echte sportheld.

Madurodam lanceerde vandaag het eerste hoofdstuk (“Fantasie komt weer tot leven in Madurodam”) van een online stripverhaal. Gebruikmakend van parallaxtechniek komen de stripverhalen online tot leven door het scrollen van de pagina’s.

De avonturen van de vijf vrienden worden in verschillende hoofdstukken verteld. In de verhalen trekken de vrienden vanuit Madurodam Nederland in. De vrienden – Madurodamformaat – ontdekken in ieder avontuur hoe groot Nederland is. De grootste verhalen nemen ze mee terug naar Madurodam om aan de inwoners en bezoekers van Madurodam te laten zien.

In april en juli voegt Madurodam twee nieuwe fantastische verhalen toe aan het park. In de aanloop naar het WK-voetbal kunnen bezoekers ervaren hoe het is om voetbalkampioen te worden en in juli lanceert Madurodam een attractie die de fantasie nog sterker prikkelt.

“Madurodam gelooft dat in ieder kind iets groots schuilt, dat een kind moet kunnen zijn wie hij is en worden wie hij wil: het product van zijn eigen vrije, grenzeloze fantasie. Als startpunt en aanjager van alles waar we in Nederland trots op zijn, is fantasie bijna vanzelfsprekend de belangrijkste drijvende kracht achter de toekomst van Nederland. Nederland heeft fantastische ideeën nodig en die komen vaak van kinderen. In Madurodam kun je ontdekken hoe fantasie -toen en nu, groot en klein- is omgezet in daadkracht. Madurodam wil jong en oud prikkelen hun fantasie te gebruiken en waar mogelijk een klein duwtje in de rug geven.”

[Creatie door Amsterdam Worldwide; illustraties door Roland McDonald in samenwerking met Studio 05]

Update (15/4): Vrijdag 18 april opent Madurodam een nieuwe interactieve voetbalattractie: ‘Zo Groot is Oranje’. In deze overdekte attractie van 800m2 beleven bezoekers het fantastische verhaal van het Nederlands Voetbalelftal. Bezoekers kunnen voelen hoe het is om kampioen te worden, ontdekken wanneer de ‘oranjegekte’ begon, de cup van 1988 in het echt bewonderen en in de interactieve skillzone hun individuele voetbalvaardigheden testen. Dit is meteen het tweede avontuur van de Fantastische Vrienden, waarin ze het fantastische verhaal van het gewonnen EK 1988 naar Madurodam brengen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021