Veiligheid

Q4U-onderzoek: ‘Jeugd tegen smartphones in het verkeer’

Er worden veel campagnes gevoerd om de verkeersveiligheid te bevorderen. Alleen deze week al kwamen twee indrukwekkende voorbeelden langs. Het BIVV (België) heeft een zestal hardrijders uitgenodigd op hun eigen begrafenis om hen wakker te schudden en de National Highway Traffic Safety Administration (VS) plaatste een schokkend filmpje online om jonge automobilisten aan te sporen om hun telefoon onderweg te laten liggen. Toevallig wordt vandaag ook een persbericht naar buiten gebracht over een onderzoek binnen het Q4U MediaJeugdPanel* naar dit onderwerp.

En ja, natuurlijk: kinderen en jongeren keuren het gebruik van smartphones door ouders tijdens het autorijden af. Een overgrote meerderheid van de kinderen van 7-12 jaar (85%) geeft aan het gevaarlijk te vinden dat hun ouders op hun mobiel kijken tijdens het autorijden. Bij de jongeren van 13-16 is dat 74%. Dat ouders de mobiele telefoon gebruiken tijdens het autorijden in het bijzijn van hun kinderen, blijkt uit het gegeven dat een kwart van de respondenten aangeeft hiervan getuige van te zijn. Vooral meisjes tussen de 13 en 16 jaar geven aan dat zij het gevaarlijk gedrag van hun ouders vinden, namelijk 78%, ten opzichte van 68% van de jongens die zich daarover zorgen maken.

Van de jongeren tussen de 13 en 16 jaar geeft 42% aan zelf ook een smartphone te gebruiken tijdens het fietsen. Meisjes maken zich daar met 44% iets vaker schuldig aan dan jongens, 38%.  Dat jongeren dat niet echt een goed idee vinden blijkt uit het feit dat een meerderheid (55%) van de jongeren het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen gevaarlijk vindt. Wederom vinden de meisjes het iets vaker gevaarlijk, 65%, ten opzichte van 35% van de jongens.

*Q4U is het MediaJeugdPanel van Kidsweek, 7Days en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Een aantal malen per jaar zal aan het panel enkele vragen of stellingen worden voorgelegd, om zo de mening van kinderen en jongeren over actuele en media-gerelateerde zaken te kunnen brengen. Voor dit onderzoek zijn, eind 2013, 1.143 kinderen tussen 7 en 13 jaar ondervraagd en 704 jongeren tussen 13 en 16 jaar. Eerder las je hier de resultaten van een vragenlijstje over verlanglijstjes.

PS  Vergelijk de genoemde campagnes uit België en de VS eens met die uit Nederland. Wat zou effectiever zijn?

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=lcziGxl5U8U]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019