Eten en drinken

BN’ers werken aan nieuwe sociale norm in NIX18-campagne: ‘Maak een afspraak van NIX’

Per 1 januari 2014 worden de Drank- en Horecawet en de Tabakswet gewijzigd.  Aan jongeren onder de 18 mag dan geen alcohol of tabak meer worden verkocht. Ook mogen zij geen alcohol bij zich hebben in het openbaar (bijvoorbeeld op straat, in de kroeg, op een station). Doel van de bijbehorende NIX18-campagne is het versterken van de sociale norm ‘niet drinken en roken tot je 18de’ — iedereen zou dat normaal moeten gaan vinden. De campagne richt zich op de hele samenleving, meer in het bijzonder de omgeving van jongeren.

“Per 1 januari 2014 is er één heldere leeftijdsgrens voor de verkoop van zowel tabak als alcohol, maar het aanpassen van de wet is pas stap één. Een nieuwe sociale norm is stap twee. Deze campagne is een prachtig begin om daar met z’n allen de schouders onder te zetten: niet roken en niet drinken voor je achttiende.” [Staatssecretaris Martin van Rijn, VWS]

Dat een nieuwe sociale norm belangrijk is, realiseren zich ook tientallen bekende en minder bekende Nederlanders, die op www.nix18.nl hun mening over niet roken en niet drinken voor je achttiende delen. Te lezen zijn onder andere Ralf Mackenbach (“Twee jaar langer wachten maakt echt niet een levensingrijpend verschil”), Brownie Dutch (“Mijn neefje van 16 pak ik af en toe wel eventjes aan, nu het nog kan”), Freek de Jonge (“Door karakter te tonen ben je niet alleen veel stoerder dan de meeloper, maar ook nog eens gezonder en scherper”), Yvon Jaspers (“Het grootste deel van de oplossing ligt volgens mij thuis”), Quinty Trustfull (“Het doet pijn in mijn ogen als ik jonge gasten zie roken of dronken over straat zie waggelen”) en Richard Krajicek (“Er is ook plezier zónder bier”). De verhalen dienen als inspiratie voor jongeren én hun ouders om hiermee om te gaan.

Aanvullend aan de socialenormcampagne richten partners als het Trimbos-instituut en de GGD’s zich met hun 1-op-1 activiteiten direct op opvoeders en hun kinderen, om hen te stimuleren en te helpen het gewenste gedrag in praktijk te brengen, door het maken van de NIX-afspaak — een afspraak om niet te roken en niet te drinken tot je 18de. In een drietal tv-spotjes wordt gecommuniceerd hoe dat in de praktijk moet uitpakken.

“De NIX18 campagne maakt jongeren duidelijk dat het heel gewoon en eenvoudig is om voor je achttiende niet te roken en te drinken.”

De campagne NIX18 is een initiatief van het Ministerie van VWS en wordt ondersteund door diverse partners waaronder het Trimbos-instituut, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, KWF Kankerbestrijding, Koninklijke Horeca Nederland en het Longfonds.

[Creatie door Roorda Reclamebureau]

PS  De gevoerde aanpak zal pas na een paar jaar echt leiden tot de gewenste gedragsveranderingen, is de verwachting. “Dit is een campagne die langdurig gevoerd moet worden”, zei staatssecretaris Van Rijn in een interview met NU.nl.

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018