Omdat Nederland zoveel mooier is zonder vloeken en schelden, presenteert de Bond tegen vloeken een nieuwe reclamecampagne. Naar eigen zeggen is met een team communicatiemensen lang nagedacht over deze posters. Het inzicht: vloeken en schelden veroorzaakt een barst, het maakt iets kapot. Door de manier van fotograferen en een gebarsten glas wordt de impact van grove taal verbeeld. En bij wijze van uitleg zijn er korte, met onderzoek onderbouwde, teksten naast gezet. Posters waar niemand omheen kan, verwachten de makers.
“De missie van de Bond tegen vloeken is Nederland mooier maken. Goede taal doet mensen goed, grove taal breekt af en maakt kapot.”
Jarenlang krijgt de Bond veel reacties op de postercampagnes. Dat zal nu niet anders zijn. Hieronder de nieuwe posters (met extra aandacht voor de doelgroep jongeren), vanaf vandaag op stations in Nederland te zien. De boodschap die moet volgen op de bewustmaking: ‘Weet wat je zegt’.
“96% van de jongeren vindt grof taalgebruik regelmatig storend.”
“Gelukkig biedt 70% van de jongeren excuses aan als ze worden aangesproken op grof taalgebruik.”
“73% van de Nederlanders vindt schelden en vloeken door collega’s in functie niet kunnen.”
“70% van de Nederlanders ervaart vloeken als hinderlijk.”
“Voor 61% van de Nederlanders is schelden met ‘kanker’ pijnlijk.”
PS Met het oog op de jeugd heeft de Bond tegen Vloeken KlasseTaal in het leven geroepen, een onderwijs ondersteunende organisatie die zich bezighoudt met het bewustmaken van taalgebruik bij kinderen en jongeren — geleid door christelijke normen en waarden.
Dat kan me echt geen kanker schelen.