Marketing

[Case] X-Travel op Facebook: 63% bezoekt actie via mobiel

X-Travel is al jarenlang een populaire aanbieder voor jongerenvakanties naar de bekende vakantie-oorden. X-Travel wil graag meer in contact komen met de doelgroep en grotere merkvoorkeur realiseren. Daarom startten we een actie waarbij jongeren zes weken lang, elke week een vakantie konden winnen. Op deze manier hoopten we een goede fanbase op te bouwen binnen de Facebook-pagina van X-Travel. Vervolgens kan na de actie verder gebouwd worden aan de likeability van X-Travel.

X-Travel positioneert zich als relaxte en goedkope vakantieaanbieder. De Facebook-actie roept daarom jongeren op om samen met hun vrienden hangmatten te claimen via de X-Travel Hangmatties-app.
 
X-Travel Hangmatties
De Hangmatties-actie was alleen toegankelijk voor vrienden van X-Travel. Met andere woorden: je moet X-Travel liken om mee te kunnen doen. In de app verschijnt jouw hangmat en kun je vrienden uitnodigen die je mee wilt nemen op de te winnen vakantie.

De uitnodiging voor de vrienden verschijnt op hun timeline. Zij kunnen de uitnodiging accepteren, maar ook voor hen geldt dat ze wel bevriend moeten zijn met X-Travel en dus X-Travel moeten liken.

Om de diversiteit van de producten van X-Travel te benadrukken, kon je elke week een vakantie winnen naar een andere bestemming.

Opvallend: 63% van bezoeken via mobile device
Uiteindelijk heeft de app bijna 14.000 unieke bezoeken en ruim 18.000 bezoeken gegenereerd. De app is ook mobiel toegankelijk gemaakt. Immers, het aandeel mobiele bezoekers neemt op alle fronten enorm toe, vooral bij onze doelgroep. Uiteindelijk heeft ruim 63% (bijna 12.000) de app via een mobile device bezocht en/of meegedaan.

Voor de campagne startte hadden we niet gedacht dat dit aandeel zo ontzettend groot zou zijn. Onze inschatting was dat zo’n 30% de app via mobiel zou bezoeken of meedoen. Dat het ruim het dubbele is, overtrof onze verwachtingen. Een app ontwikkelen -en zeker voor jongeren- die niet mobiel toegankelijk is, is -op basis van deze cijfers- ondenkbaar.

Opvallend: 68% van bezoeken door meiden
Van alle bezoeken werd 90% gedaan door jongeren tussen de 13 en 24, precies de doelgroep van X-Travel. Opvallend is verder dat 68% van alle bezoeken door meiden werd gedaan.

Uiteindelijk is ook terug te zien in de fanbase dat er meer meiden een ‘like’ aan X-Travel hebben gegeven, dan jongens. De verhouding is ongeveer 60% meiden – 40% jongens. Of dit komt door het merk, de campagne of doordat meiden relatief sneller/makkelijker een ‘like’ geven, is helaas niet bekend. Ons onderbuikgevoel zegt het laatste, maar we kunnen dit niet maatstaven.

Opvallend: 18-19 jarigen scoren het best en linkpost ads scoren beter dan foto ads
Het merendeel (46%) van de traffic naar de app is ontstaan uit de inzet van media. Denk hierbij aan de inzet van sponsored stories, de app button, de aankondiging post en de nieuwsbrief.

De traffic die via eigen posts geplaatst zijn, scoorden vooral erg goed. Dit is niet heel verwonderlijk, aangezien we communiceerden met loyale fans (zij die eerder bevriend zijn geworden met X-Travel). Het is dan aannemelijk dat zij eerder tot actie overgaan, dan jongeren die nog niet bekend/bevriend zijn met X-Travel.

Verder scoorden de linkpost ads stukken beter dan de foto ads. Bij een volgende campagne zullen we hier dan ook meer nadruk op leggen.

De campagne startte midden in de kerstvakantie en na een week bleek dat de doelgroep 18-19 beter klikte dan de doelgroep 16-18 en 20+. Uiteraard hebben we op basis van deze gegevens het budget verschoven. De campagne scoorde daarna veel beter.

Opvallend: 1/3e accepteert de uitnodiging
In totaal hebben 5.700 jongeren 13.000 vrienden uitgenodigd om met hen in de hangmat te komen hangen. Uiteindelijk accepteerde 4.200 vrienden de uitnodiging.

Tot slot
Met de actie heeft X-Travel haar fanbase uitgebreid met 10.000 vrienden (in totaal ruim 12.000 vrienden) Er worden nu op regelmatige basis posts geplaatst die product gerelateerd zijn. X-Travel informeert bijvoorbeeld over de bestemmingen, aanbiedingen en alle activiteiten die ter plekke gedaan kunnen worden.

In de nabije toekomst worden er nieuwe apps gemaakt voor de vrienden van X-Travel. Op deze manier probeert X-Travel top of mind te blijven bij de doelgroep en de likeability te vergroten. Uiteraard zullen deze apps ook mobiel bereikbaar zijn.

Credentials
Klant: Sundio Group, X-Travel: Tommy Janmaat en Karsten Mosterd
Concept: Kat & Muis
Realisatie: Mass Movement

Previous ArticleNext Article
Femke Creemers werkt bij Kat & Muis, communicatiebureau voor kids en jongeren. Specialisme: strategie & concept, social media, pr, sales promotie en brand activation.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019