Als je educatie schrijft als ‘educkatie’ wordt leren een stuk leuker? Donald Duck Weekblad lanceert in samenwerking met The Walt Disney Company en onderwijsspecialisten een edutainmentlabel, Duckwise genaamd. Binnen het label ontwikkelt Donald Duck de komende jaren diverse digitale en printproducten. Het eerste initiatief van Duckwise is vandaag gelanceerd: de Duck Quiz-app voor iPad. Binnen vijf verschillende categorieën – aardrijkskunde, geschiedenis, dieren, Disney en Donald Duck – zijn er verschillende levels te spelen met een Duckstadfiguur naar keuze.
Spelenderwijs wordt in deze applicatie de algemene kennis én de kennis over de Duckstadbewoners getest. De vragen – gericht op jonge én oude spelers – zijn ontwikkeld door redacteuren in samenwerking met leerkrachten.
De belangrijkste pijlers van Duckwise zijn educatie en fun. De juiste combinatie van deze twee pijlers is het meest krachtig en effectief blijkt uit diverse onderzoeken uitgevoerd door Sanoma. Spelenderwijs leren – waarbij goed wordt gekeken naar de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor kinderen in de 21ste eeuw – leidt tot het beste resultaat.
De Duck Quiz-app is nu voor € 3,59 te downloaden in de iTunes Store. Hieronder zie je een video met korte uitleg.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ip4LDambvbE]“Met Duckwise willen we het leren in Nederland vrolijker maken en tegelijkertijd willen we met Donald Duck op een aansprekende manier kennis en belangrijke vaardigheden bij kinderen onder de aandacht brengen. Met als doel: de vrolijkste zijn in het educatieve segment.” [Suzan Schouten, uitgever Kids & Teens bij Sanoma]
“Disney Learning is een belangrijke pijler binnen Disney Publishing. Dit veelbelovende initiatief om het merk Donald Duck te gebruiken om kinderen op een leuke manier aan te zetten tot het vergaren van kennis, vergroot de kansen van de Nederlandse kinderen in de toekomst.” [Inge Martens, Licensing Director The Walt Disney Company Benelux]
Duckwise is een samenwerking tussen Sanoma Media Netherlands B.V., Sanoma Learning en The Walt Disney Company.
Sanoma Learning, met in Nederland Uitgeverij Malmberg, is een toonaangevende Europese aanbieder van zowel gedrukte als digitale leeroplossingen. Het realiseren van betere leerresultaten van leerlingen en het ondersteunen van docenten is het doel. Daarnaast exploreert Sanoma Learning voortdurend nieuwe initiatieven om te kunnen inspelen op veranderende media- en onderwijsbehoeften.
Update (4 maart): Donald Duck weekblad heeft in samenwerking met Store for Brands de allereerste ‘pop-app store’ in Amsterdam geopend. Aan de Kalverstraat 101 kan kan jong en oud van 3 t/m 9 maart 2014 de Duck Quiz app live spelen, ervaren en testen. Het is voor het eerst dat een app op dergelijke wijze live getest kan worden door de consument zelf.