Media

Hi lanceert TweetFighter: vechten met je sociale status

Wie heeft de meeste followers op twitter? Wie post de leukste foto's? Wie wordt het meest geliked, geretweet en getagt? Uit een onderzoekje van Hi blijkt dat een deel van de Nederlandse jongeren en jongvolwassenen hun status laten afhangen van hun sociale kracht. Zo denkt 20% van de jongens (en 14% van de meisjes) tussen de 16 en 28 jaar dat een goede post op Facebook hun aanzien een boost geeft bij vrienden. Van deze leeftijdsgroep meent 45% dat een goede post het zelfvertrouwen opvijzelt.

Sociale kracht meten en vergelijken met anderen kon je al met tools als Klout. Maar er letterlijk mee vechten, dat bestond nog niet. Met de nieuwe game TweetFighter van reclamebureau Red Urban en telecomprovider Hi kan dat nu wel.

"Jongeren zijn vrijwel non-stop op hun mobiel aan het tweeten, posten, sms'en en appen. En ze zijn zich zeer bewust wat ze versturen en posten en en hoe succesvol ze daarmee zijn. Hun status hangt er steeds vaker van af. Met deze game gaan ze letterlijk de strijd aan met anderen en testen ze hun eigen sociale kracht." [Kees van Dorp, Red Urban]

In de stijl van een retro 16-bit arcade vechtgame kan een ieder online de strijd met anderen aangaan aan de hand van hun Twitter-, Facebook- en Instagram-profielen. De hoeveelheid tweets, posts, likes, retweets en tags bepalen de sociale kracht van de speler en dus of hij/zij een TweetFight van een vriend, volger of vreemde weet te winnen.

Red Urban ontwikkelde de TweetFighter om Hi's 'All you can Tweet, Post & Whatsapp'-propositie online onder de aandacht te brengen. TweetFighter wordt ook internationaal uitgerold, zodat ook mensen uit verschillende landen elkaar kunnen uitdagen. Op basis van het aantal vrienden alleen zullen Nederlanders die strijd overigens moeten vrezen. Het gemiddeld aantal Facebook-vrienden in Nederland is ongeveer 93 per gebruiker, ruim achter het Europees gemiddelde van 133 vrienden. Vooral Belgen hebben gemiddeld veel vrienden op Facebook (162). In Amerika hebben mensen gemiddeld de meeste vrienden (200).

Hoe dan ook, spelen kan op www.tweetfighter.nl.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020