Media, Onderzoek

IVO Monitor Internet en Jongeren 2010-2012: ‘Liever twitteren dan roken’

Het IVO heeft afgelopen week het Center for Behavioral Internet Science gelanceerd; op Internetscience.nl deelt het wetenschappelijk bureau vanaf heden de nieuwste cijfers over normaal en problematisch gebruik van social media en internet. Tijdens een seminar over dit onderwerp liet Laura van Duin zien hoe internetverslaving eruitziet (pdf) en presenteerde Tony van Rooij resultaten van onderzoek naar internet- en smartphonegebruik onder Nederlandse jongeren (pdf) – interessante gegevens die het delen waard zijn!

In een factsheet (pdf), gebaseerd op langlopend IVO-monitoronderzoek naar internet en jongeren, wordt op heldere wijze het (mobiele) gebruik van sociale media en games inzichtelijk gemaakt. De percentages zijn representatief voor alle Nederlandse jongeren in de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs (leeftijd 12 tot en met 15). Dit zijn de belangrijkste bevindingen:

  • Twitter is de populairste nieuwe internetapplicatie; het percentage jonge gebruikers nam toe van 7% in 2010 naar 57% in 2012.
  • Jongeren besteden de meeste tijd op het internet aan Twitter, online gamen, YouTube, instant messenger en sociale netwerken.
  • Meisjes besteden meer tijd dan jongens aan Twitter, instant messenging en sociale netwerken, jongens winnen het op het gebied van gamen en downloaden. 
  • In 2012 heeft 56% van de jongeren een smartphone, terwijl bijna 33% een tablet-computer heeft (zoals een iPad).
  • De meest populaire applicaties op de smartphone zijn YouTube, chatdiensten (Google Talk, MSN, Whatsapp) en sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en Twitter.
  • Problematisch (‘verslavend’) internet- en gamegebruik is tussen 2010 en 2012 toegenomen; het gebruik van sociale media via de mobiele telefoon wordt door 5% van de jongeren (meer meisjes dan jongens) als problematisch ervaren.

'Social media-junk op komst', kopte Metro onlangs. Niet een heel onrealistische verwachting,  als je kijkt naar onderstaand overzicht van de ontwikkeling van het percentage jongeren dat een bepaalde applicatie gebruikt. Maar liever twitteren dan roken, is de gedachte…

Zie Internetscience.nl voor veel meer info.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019