10, nee 11 Sinterklaasinhakers die je alweer vergeten was

De Sinterklaasperiode nodigt uit tot inhaken, en dat wordt dan ook jaar-in-jaar-uit gedaan door adverteerders uit alle branches (waarschijnlijk daartoe aangespoord door hun reclamebureau, wiens creatieven wel raad weten met al die herkenbare elementen – staf, mijter, paard, dak, piet, etc. – uit de traditie). Inmiddels lijken snelle 'Photoshop-for-Facebook'-grapjes de norm te worden, maar er wordt gelukkig ook nog 'ambachtelijke reclame' gemaakt. Helaas verdwijnen de meeste advertenties en commercials snel uit het zicht. Laten we daar iets aan doen!

Dit zijn tien elf uitingen uit de oude doos die leuk genoeg zijn om nog eens te bekijken.

Pearle: tijd voor een bril (2011)

SEAT: dat paard kan echt niet meer (2011)

Vodafone: het grote boek 2.0 (2011)

C1000: zonder Pietendiploma kom je er niet in (2011)

Bolletje: Truffelkruidnootjes als beste getest (2011)

MVA Makelaar: die kan aan iedereen verkopen (2010)

Albert Heijn: Harry Piekema leest voor uit eigen werk (2009)

Centraal Beheer: ook Sinterklaas moet even Apeldoorn bellen (2009)

CPNB: van boeken krijg je nooit genoeg (2008)

Snickers: zo komt 'Hardcore Piet' zo zwart (2008).

GGD: de Sint heeft ook een verleden;  de bijbehorende website bracht een Hepatitis C-risicotest onder de aandacht (2007).

Herinner jij je andere, betere voorbeelden? Aanvullingen zijn welkom!

PS  Volgens het Nederlands Openluchtmuseum werd 162 jaar geleden voor het eerst geadverteerd (jpg) over dit onderwerp, met het "beroemde en beeldbepalende boek" van Jan Schenkman over Sint Nikolaas en zijn knecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024