Mobiliteit van jongeren onderzocht: ‘Openbaar vervoer verliest het van de fiets’

Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren tussen 15 en 25 jaar verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen. Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek Jongeren & Mobiliteit: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. Het gaat in de segmentatie om ‘onafhankelijke idealisten’, ‘behoedzame soloreizigers’,  ‘onbevangen verkeersdeelnemers’, ‘pragmatische bewegers’ en ‘statusgerichte levensgenieters’. Deze groepen kunnen nu maat en getal worden gegeven.

Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng en Youngworks, respectievelijk een specialist op het gebied van mobiliteit en een specialist op het gebied van jongerencommunicatie. In de eerste fase is kwalitatief onderzoek gedaan: wat leeft er? Hoe denken ze? In de tweede fase zijn de inzichten aangescherpt met kwantitatief onderzoek onder 1.581 jongeren. Het onderzoek omvatte focusgroepen met jongeren in diverse leeftijdscategorieën, een enquête, literatuurstudie, expertsessies en de inzet van het Mobiliteitspanel Nederland. Het onderzoek kwam tot stand via crowd funding: 6 provincies, 11 gemeenten, een stadsregio en het Kennisinstituut voor Mobiliteit droegen allemaal bij. Liefhebbers kunnen een publicatie over het onderzoek (80 pagina’s) opvragen bij de Goudappel Groep.

Eén van de mythes waar het onderzoek mee afrekent is de gedachte dat de hedendaagse jongere minder auto-minded zou zijn. Joris Schuurman (één van de onderzoekers en werkzaam bij Youngworks): “Het klopt dat het autogebruik onder jongeren achterblijft. Dat is echter eerder een praktische keuze (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger – een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist. 

De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28%) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier (onderzoeksleider, van Goudappel Coffeng) nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger: “Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties.”

Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen. Thomas: “Ook op dit vlak biedt ons onderzoek de beleidsmaker meer grip. Voor elk type weten we wat het beste werkt om ze te beïnvloeden. Dat is essentieel voor een slimme interventie, bijvoorbeeld om ze minder vaak te laten bellen tijdens het fietsen.”

segmenten mobiliteit

Een reactie op “Mobiliteit van jongeren onderzocht: ‘Openbaar vervoer verliest het van de fiets’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024