Opgroeien

Nieuwe website ‘Jongerengids’ moet tieners en jongeren meer en beter informeren

Sven Gatz, Vlaams minister van Jeugd, en De Ambrassade, bureau voor jonge zaken, hebben onlangs Jongerengids.be gelanceerd. Dit platform beoogt tieners en jongeren betrouwbare informatie te geven over thema’s die hen aangaan en verwijst hen door naar meer gespecialiseerde sites. Maar liefst 500 doelgroepers en 14 expert-organisaties werkten mee aan de nieuwe website om er voor te zorgen dat de inhoud zeker op maat geschreven is. De site  is opgedeeld in twee leeftijdscategorieën: tieners van 11 tot 15 jaar en jongeren van 16 jaar en ouder.

“Goed in je vel zitten, vrienden, internet, geld, werk, seks, wonen, leren en rechten zijn enkele van de vele thema’s die op de website aan bod komen. Naast informatie, in vraag-antwoord-vorm, kan je op de website ook testjes afleggen en getuigenissen van jongeren lezen en delen. Leerkrachten en jeugdwerkers kunnen met de website aan de slag gaan dankzij een methodiekenbundel.” [Marian Michielsen, De Ambrassade]

“Kwaliteitsvolle informatie voor kinderen en jongeren is een belangrijke beleidsdoelstelling. Zij vinden spelenderwijs hun weg in de digitale samenleving. Daarom kozen we bewust nog voor slechts één fysieke gids, en om de nieuwe Jongerengids.be vooral een digitaal pak aan te meten.” [Vlaams minister van jeugd Sven Gatz]

Voor de totstandkoming van Jongerengids.be deed De Ambrassade beroep op meer dan 500 tieners en jongeren. In verschillende fases van het project trokken de jeugdwerkers van het bureau naar scholen om tieners en jongeren te bevragen. Hun input bepaalde mee de verschillende thema’s van Jongerengids, het grafisch bureau, de wireframes van de website en de inhoud die wordt behandeld in de verschillende thema’s. ‘Hoe ga ik om met de ouders van mijn vrienden?’, ‘Kan een meisje zwanger worden tijdens haar menstruatie?’, ‘Is zwart werken voordeliger dan een baan met een contract?’ — op dat soort vragen waar tieners en jongeren mee bezig zijn worden antwoorden gegeven. 

Veertien organisaties namen één of meerdere thema’s van hun expertise voor hun rekening: CEBUD (Thomas More), Centra voor Leerlingenbegeleiding, Elise Goos (individuele jongere), Huishouden vzw, JOETZ vzw, Jong & Van Zin, Jong CD&V, Kinderrechtswinkel, Koning Kevin, Mediaraven, Piazza dell’ Arte, Sensoa, VDAB, Vivès vzw. Wablieft vzw deed de eindredactie en zorgde zo voor teksten op maat.

Samen met de website is ook een nieuwe papieren Jongerengids (166.500 exemplaren) gemaakt. Die is afgelopen week naar alle Vlaamse en Nederlandstalige Brusselse lagere scholen gestuurd om uit te delen aan leerlingen van de derde graad. Ook de jeugddiensten en Jongeren Adviescentra (JAC’s) kregen een pakket. Bij deze gids hoort een spel dat de leerkrachten met hun leerlingen kunnen spelen.

Door herstructureringen bij Klasse werd het jongerenblad en de jongerenwebsite MAKS! afgeschaft. De Ambrassade en Klasse gingen op zoek naar een oplossing om de waardevolle inhoud niet verloren te laten gaan.

“Klasse is heel blij dat de Ambrassade het rijke archief van Maks! overneemt, zodat die info bereikbaar blijft voor jongeren. In ons nieuwe multimediale project ondersteunen we vooral de leraar en de directeur, met een vernieuwd Klasse Magazine en een site op maat van
iedereen die in onderwijs geïnteresseerd is. Ons uiteindelijke doel? Dat élke leerling daar beter van wordt.” [Hans Vanderspikken, hoofdredacteur ad interim]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019