Reclame

12 opmerkelijke commercials waaruit blijkt: niets menselijks is robots vreemd

Ongetwijfeld wordt 2015 nóg meer het jaar van de robots dan 2014 was. Afgelopen jaar was er al veel aandacht voor (robots nemen onze banen over, bekijken onze advertenties en vormen een bedreiging voor het menselijke ras, maar er is ook goed nieuws: ze doen huishoudelijke taken en vermakelijke dansjes) en de komende periode zullen ze alleen nog maar verder oprukken. Hoe dan ook, deze trend blijft niet onopgemerkt en dus duiken robots op in de media (zie bijvoorbeeld de thema-uitzending gisteren van Het Klokhuis) en in de reclame.

Hieronder zie je 12 commercials met robots in de hoofdrol. Wat vooral opvalt is dat de programmeerbare machines menselijke eigenschappen krijgen toegedicht, wat helpt bij het overbrengen van emoties. Aansprekende fictie of een niet te vermijden, angstaanjagende realiteit? Kijk en oordeel zelf.

Een speelgoedrobot kan zomaar smoorverliefd worden op een robotstofzuiger, volgens deze spot van Vorwerk: ‘You’ll love the way it works’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=0VnCVHZse2s]

Een robot als butler lijkt een goed idee, maar Wink biedt een applicatie aan die minder snel afgeleid is: ‘Introducing Relay by Wink. It’s like a robot butler but not as awkward’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=X1Ft0wDkt2Y]

Tafeltenniser Timo Boll speelde afgelopen jaar een wedstrijd tegen een KUKA-robot, die zich een slecht verliezer toonde: ‘Not the best in table tennis, but probably the best in robotics’. Voorjaar 2015 volgt een revanche.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=tIIJME8-au8]

Een levensechte, borstvoeding gevende robot promoot Plain-melk: ‘Mama’s Milch war gestern — eine neue Art, Milch zu trinken‘. Enigszins NSFW.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=64QTNwH4ZRk]

En nu we toch in het hoekje van de sexistische reclame zijn beland, pikken we meteen een serie commercials mee waarin een robot dankzij Old Spice een echte man wordt, met alle voordelen van dien: ‘Smell like a man from head to toes’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=V73SY7ntFvI]

Een geheugenkaartje van Samsung is een robot in vermomming: ‘Incredible powerful for your incredible memories’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=fIaTfy0yZMw]

Sinds 2013 helpt BRIAN the Robot mensen geld te besparen op hun verzekeringen door ze naar Confused.com te sturen. Hij heeft inmiddels aardig wat avonturen beleefd. In deze video krijgt een plaatselijke hangjongere ongevraagd advies.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=1EELudccf20]

Zelfs een kwaadaardige robot heeft een binnenkant die te genieten is, in dit fantasieverhaal voor Fanta‘See the world through the eyes of your children’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7o5Nn0n0Qm8]

Een robothondje is bijna net zo schattig als een echte puppie, blijkt uit dit filmpje voor de Volt van Chevrolet: ‘Silent anthem’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=6bPtBiwe1q0]

Ook een robot heeft gevoel, dus werp ‘m geen gevulde snacks toe: Pizza Pops are loaded’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_gXP8pn6iGs]

Audi brengt op een fraaie manier de evolutie van robots en auto’s in beeld: ‘We all look up to someone’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=QlOVxJpTg1g]

Robots hebben het niet makkelijk, want zo’n hamburger van Hardee’s komt er niet in: ‘Just the way it is’.*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=DNi87bUY5LM]

Daarnaast waren er reeds robots in promotiefilmpjes voor Saturn, Energizer, GE, Logitech, Sony, een straatkunstfestival, Honda, enzovoort. Ongetwijfeld heb je zelf nog andere gezien, en ongetwijfeld volgen er komende tijd nog veel meer. Spannende tijden.

[Klik * voor bronnen]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021