12 commercials waaruit blijkt: reclamemakers weten niet in welk hokje ze pubers moeten stoppen

Afgelopen tijd leek de rolverdeling in reclame wel vast te liggen: vrouwen zijn alleskunners die overal een oplossing voor hebben, mannen zijn sullen die flauwe grapjes maken, kinderen zijn bijdehante ettertjes die altijd hun zin krijgen en grootouders zijn hipper dan je op grond van hun leeftijd zou verwachten. Voor jongeren is er niet zo’n eenduidig hokje, maar hun vermeende gemoedstoestand wordt wel altijd flink uitvergroot. Het meest recente voorbeeld is een spotje van Penotti dat het laatste dat een opgroeiende tiener van z’n ouders wíl zien in beeld brengt.

Let op zijn blik (skip naar 0:21). Dit is de doe-eens-even-normaal-joh-puber voor Cookie Notti van Penotti:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=o1kwT_wqfG4]

Maar er zijn veel meer commercials waarin jongeren als karikatuur worden neergezet. Zoals de ik-mag-niet-lachen-puber van Netflix (op 0:15):

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ouF5NGhkshI]

De frisse Friese puber (Doutzen Kroes!) van Douwe Egberts:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=WgA2eU8V9Ko]

De rukkende puber van de Zwitserse Media Markt (op 0:15):

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=469FEJapIOU]

De overmoedige puber van Audi:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ANhmS6QLd5Q]

De gamende puber van Jumbo (op 0:14):

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=WTAH9ovpFqE]

De ik-doe-alles-voor-chips-puber van Doritos:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=vVaSYcRnxRQ]

De (not-so-)hard-to-get-puber voor de Aygo van Toyota:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=mPvKKcebRqE]

De niet-monogame-puber van Axe:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=D9DoAk0C0Fk]

De onbegrepen puber voor de iPhone 5s van Apple:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=v76f6KPSJ2w]

De opstandige puber van Lexus:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=U8AuAXtA4vk]

De door-zijn-vader-gepeste-puber van KPN:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=sl7pglvDyJk]

Enzovoort, enzovoort. Eigenlijk wel veelzeggend, deze diversiteit: dé jongere bestaat niet. Eén ding hebben ze gemeen in deze commercials: ze worden niet serieus genomen. En dat is nu juist wat merketeers wél moeten doen als ze zich richten op deze doelgroep. ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024