Sinterklaasreclame scoort op sociale media, maar niet altijd in positieve zin

Zag je hier onlangs al een elftal Sinterklaasinhakers van de afgelopen jaren, ook dit jaar dook de Goedheiligman weer veelvuldig op in de reclame. Blijkbaar is het een sympathieke en gewaardeerde manier van reclame maken, want uitingen worden veelvuldig spontaan gedeeld via de sociale netwerksites. Earned media! Het aantal positieve reacties heeft de overhand, toch is er ook kritiek. Interessant en leerzaam om daar wat voorbeelden van te noemen, al is het maar dat gemopper van klanten nog wel eens waardevolle inzichten kunnen opleveren.

KPN maakt het hulpsinterklazen makkelijk: 'Bij de KPN-winkels kun je je paard een uur gratis parkeren' (reactie op Facebook: "Je hebt wel meer dan een uur nodig met die service van KPN"). Overigens zag het er bij de KPN-winkel in mijn regio een stuk minder netjes uit dan op onderstaande afbeelding.

Bij Albert Heijn 1 PK op de Route 99 (op Facebook: "Sinterklaas geeft kids mandarijnen? Heb ik iets gemist?").

Nuon promoot huisbeveiliging, een typisch voorbeeld van een Photoshop-for-Facebook-farce (op Facebook: "Wat een achterlijke reacties allemaal zeg! Zeiken op het meisje en hoe het gefotoshopt is. Daar gaat het toch niet om! Reclame is erg leuk bedacht!").

Jumbo opent een extra kassa voor de Pieten van De Club van Sinterklaas in deze commercial. En: op de actieverpakkingen van Jumbo's pepernotenvla is een wincode vermeld, waarmee De Club van Sinterklaas-prijzen te winnen zijn.

Mooie van McDonald's over de kracht van de letter M, die louter positieve reacties oproept.

Sinterklaas koopt zijn schoenen bij ShoePlaza volgens deze door de retailer zelfgemaakte video. Op Facebook reageren vooral medewerkers die de Sint herkennen.

Passen er wel cadeautjes in de Nissan? (na 3 weken slechts 3 reacties op Facebook, waaronder "faal").

Voor Kruidvat is het in beeld brengen van een billboard voldoende. Op Facebook wordt er niet naar verwezen; gemiste kans.

The Society Shop toont twee gephotoshopte wortels op de digitale megareclamemasten bij Schiphol en Delft. Niet getoond via de Facebook-pagina van de herenmoderetailer.

De mascotte van Yogho Yogho vraagt gekke Sinterklaasfoto's te delen op Facebook, die daar goed ontvangen worden.

Joepie! De Groene Piet van Wecycle vraagt kinderen voortaan een verVanglijstje te maken. De campagne is een samenwerking met meer dan 230 gemeenten. Om de jeugd bewust te maken van het inleveren van e-waste, heeft Wecycle educatiemateriaal ontwikkeld rondom Sinterklaas. Wecycle is niet actief op FB, vrienden worden op Hyves is wel mogelijk.

Uitnodiging van ING: 'Sinterklaasje kom maar pinnen met je knecht' (op Facebook: "Moeten jullie er eerst eens voor zorgen dat de ING-pinautomaat hier in (…) weer gebruikt kan worden!!"). SiSi houdt het bij een abriposter.

Pakjesavond wordt mede mogelijk gemaakt door PostNL, dat zichzelf op billboards 'de staf van Sinterklaas' noemt (reactie op Twitter: "Dit is raar. Op die reclame zegt die Sinterklaas ho ho ho").

HEMA pakt uit door gratis inpakpapier te verspreiden…

…maar oeps, na het bedrukken van het pakpapier kwam Spelpiet erachter dat de letter T ontbrak achter 'word' (op Facebook: "Echt belachelijk. Je schrijft toch ook niet 'de maan schijn door de bomen'. Je bent de fucking HEMA. Leer spellen.").

KLM vraagt Facebookers om te helpen met rijmen, de beste reacties worden op 5 december in het AD vermeld.

Geen officiële uiting, maar toch: BrandNewTelly haakt voor Bolletje in op de eerste gevallen sneeuwvlokken en vorst aan de grond.

Heerlijk avondje met Unox (reactie op FB: "Er is toch maar een lekkere rookworst, die van de HEMA).

Volgens Praxis klaart Sint die klus (lees: Pakjesavond) wel even.

AllSecur maant op Facebook een ieder voorzichtig naar huis te rijden op pakjesavond.

En tot slot: Brandfighters, het bureau dat jonge creatieven samenbrengt, levert weer een proeve van bekwaamheid af. Deze keer met een parodie op bekende ándere commercials van het afgelopen jaar.

Het Sinterklaasfeest is weliswaar een kinderfeest, maar de meeste van deze uitingen maken duidelijk dat het zonder volwassenen geen doorgang kan vinden. Zij financieren pakjesavond en gevulde schoenen, dus zij zijn de doelgroep. Natuurlijk is er ook reclame gericht op kinderen, maar da's alleen maar om te zorgen dat de juiste cadeaus op het verlanglijstje terechtkomen…

PS  Het klopt dat je de zak-van-Sinterklaas-commercial van Bol.com mist in bovenstaand overzicht. Deze wordt al sinds 2008 uitgezonden, vandaar. Neemt niet weg dat ie nog veel besproken wordt, variërend van "Bol.com  moet echt nieuwe reclame over Sinterklaas maken!" tot "Die sinterklaasreclame van Bol.com blijft leuk!".

[Met dank aan @gonniespijkstra, @MivOs, @eclipse011]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024