Onderzoek

Q4U-onderzoek: ‘Kinderen houden rekening met crisis bij opstellen verlanglijstje óf vragen om duur digitaal apparaat’

Sinterklaas is voor kinderen nog steeds het belangrijkste kinderfeest: 95% van de kinderen tussen de 7 en 13 jaar geeft aan met Sinterklaas cadeaus te ontvangen. Maar het Kerstfeest is wel in opkomst, want van die 95% van de kinderen geeft bijna de helft (43%) aan aan ook cadeaus te ontvangen tijdens Kerst. Voor hen is het dubbelfeest dit jaar in december. Slechts 3% van de kinderen geeft aan alleen kerst te vieren. Dat blijkt uit onderzoek zijn 1.143 kinderen van 7-13 jaar en 704 jongeren van 13-18 jaar uit het Q4U MediaJeugdPanel* ondervraagd.

Meer dan één derde (36%) van de kinderen zegt rekening te houden met de economische crisis bij het opstellen van het verlanglijstje voor de komende feestdagen, terwijl toch 36% van de jongens en 24% van de meisjes een relatief duur digitaal apparaat op dat lijstje zet. Van de jongens tussen 7 en 13 jaar heeft namelijk 36% óf een smartphone, een tablet, een spelcomputer óf alle drie op zijn verlanglijstje staan. Bijna een kwart van de meisjes wil ook graag één of meerdere van deze apparaten voor Sinterklaas of Kerst. Onder de de jongens die om deze apparaten vragen, zijn de spelcomputer (30%) en de tablet (33%) favoriet, terwijl onder degenen die graag een smartphone willen, deze relatief populairder is bij de meisjes (41%) dan bij de jongens (24%).

Bij jongeren tussen 13 en 18 jaar wordt beduidend meer rekening gehouden met de crisis, net geen meerderheid (45%) houdt rekening met de crisis bij het samenstellen van hun verlanglijstje voor de feestdagen en slechts 25% van de jongens en 18% van de meiden zet één of meerdere van de digitale apparaten op het verlanglijstje.

Winkels populair bij kinderen en meiden  
Kinderen van nu tussen de 7 en 13 jaar shoppen nog steeds graag in een winkel: 53% van de meisjes en 48% van de jongens geeft aan het liefste aankopen te doen in een winkel. Maar daarnaast shopt 43% van de meisjes en 45% van de jongens ook al graag online. Online kopen is net iets populairder bij jongens dan bij meisjes, want 7% van de jongens en slechts 3% van de meisjes zouden het liefst alleen online aankopen doen.

Bij jongeren tussen 13 en 18 jaar blijkt de winkel enig terrein verloren te hebben; de meerderheid van deze jongeren, 54% van de meiden en 56% van de jongens geeft aan zowel in de winkel als online te willen kopen, terwijl al 20% van de jongens alleen maar online wil kopen, ten opzichte van maar 4% van de meiden. Dat de meiden graag gaan shoppen in de winkel blijkt uit de 42% van de meiden die aangeeft de voorkeur te hebben voor het kopen in een winkel, ten opzichte van slechts 25% van de jongens.

*Q4U is het MediaJeugdPanel van Kidsweek, 7Days en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Een aantal malen per jaar zal aan het panel enkele vragen of stellingen worden voorgelegd, om zo de mening van kinderen en jongeren over actuele en mediagerelateerde zaken te kunnen brengen. De resultaten zijn na het toepassen van wegingen, representatief voor leeftijd, geslacht en opleidingsniveau.

[Afbeelding: iPhone 5c]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019