Retail

[Infographic] Sinterklaastrends 2014: ‘Zondag oriënteren, maandag kopen’

Vierde vorig jaar slechts een vijfde (21%) Sinterklaas op 5 december, in 2014 is deze datum weer ongekend populair en wordt het familiefeest door twee keer zo veel Nederlanders traditioneel op deze datum gevierd. Het overgrote deel van Nederland viert dit jaar pakjesavond in het weekend van 5 december (80%), de helft daarvan (40%) op de vrijdag(!) zelf. Bij 15% van de huishoudens komt de goedheiligman dit jaar al vóór 5 december langs. Dat blijkt uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en de verkoopgegevens van webwarenhuis fonQ.nl.

Waar vorig jaar een daling van 2% te zien was in het afgesproken bedrag voor een sinterklaascadeau, is dit jaar een zeer lichte stijging geconstateerd. Het budget voor een cadeau ligt gemiddeld op €18,20. In 2013 was dit een bedrag van €18,10. Hoewel de Sint dus weer iets meer te besteden heeft, kan hij ook dit jaar niet tippen aan de Kerstman; het budget voor kerstcadeaus ligt bijna 30% hoger, namelijk €23,65.

De oriëntatiefase voor sinterklaascadeaus is in volle gang. Opvallend daarbij is dat op zondagen met name de cadeauoriëntatie plaatsvindt en op maandagen vervolgens de sinterklaasaankopen worden gedaan. Zowel voor cadeauoriëntatie als het doen van aankopen zijn mobiele apparaten steeds populairder. Bij 46% van de Nederlanders vindt de oriëntatie voor cadeaus plaats via tablet of smartphone en bijna een derde doet via deze kanalen daadwerkelijk de cadeauaankopen.

Zie onderstaande infographic voor een samenvatting van de analyse.

Sinterklaastrends-2014-infographic

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020