Sport & Spel

Bol.com ziet ‘Super Sand’, ’30 seconds’ en ‘Drone’ op verlanglijstjes voor Sinterklaas in 2014

Eerder dit jaar waren Loom-bandjes hét item dat je als kind moest hebben. In aanloop naar Sinterklaas constateert bol.com een nieuwe trend: Super Sand. Dit ‘magische’ zand kun je eenvoudig bewerken, maar heeft een structuur waardoor het heel gemakkelijk hecht en ideaal is om binnen mee te spelen. De online retailer ziet de laatste weken een enorme toename in de vraag naar dit speelgoed, dat in 2014 één van de winnaars was in de Verkiezing Speelgoed van het Jaar. Ook andere creatieve speelgoedartikelen, zoals de Ravensburger Tip Toi of de Xoomy Tekenmachine, zijn favoriet.

Vaste successen in de Zak van Sinterklaas blijven Playmobil en LEGO. De toppers van dit moment zijn het Playmobil Kermis-draairad en het LEGO Friends Winkelcentrum. Zoals ieder jaar staan ook games en boeken hoog op de verlanglijstjes. En veel hulp-Sinterklazen zullen dit jaar kinderen blij maken met de games Pokemon Omega Rugby, Sims 4 en Farming simulator 2015 en het bekroonde boek Het Raadsel van alles wat leeft. De ‘grote kinderen’ hebben een iets andere voorkeur voor wat ze in de zak van Sinterklaas willen zien: gezelschapsspellen zoals 30 Seconds en De Legenden van Andor.

De afgelopen jaren was er veel vraag naar traditioneel speelgoed, maar die trend lijkt gekeerd. Het is dit jaar met name innovatief elektronisch speelgoed dat gretig aftrek vindt. De interactieve speelset Garage van de VTech Toet Toet-serie is hier een goed voorbeeld van. Daarnaast zijn de Teksta Robot Puppy en de VTech Little Love Pop, waarmee kinderen gestimuleerd worden om woordjes te leren door de pop verhalen te vertellen, populair.

“We zien dat ouders behoefte hebben aan inspiratie om speelgoed met veel speelwaarde te kiezen. Bij voorkeur kiezen ouders voor speelgoed dat het kind helpt bij de groei en ontwikkeling.” [Michel Schaeffer, bol.com]

Er zijn ook wensen voor het heerlijk avondje die kinderen én volwassenen hebben. Zowel de (semi-)professionele als de speelgoed-drones maken hun opmars bij bol.com: de afgelopen maanden is de vraag naar drones verdubbeld ten opzichte van de eerste helft van het jaar. Een andere trend onder volwassenen die bol.com signaleert is de verkoop van strategische gezelschapsspellen. Waar de afgelopen jaren Kolonisten van Catan en Monopoly eenzaam aan de top stonden, verkopen nu ook nieuwkomers als Istanbul en De Legenden van Andor erg goed. Andere sinterklaascadeautjes voor de ‘grote’ kinderen die zullen scoren zijn de games Fifa en GTA V, The Hobbit 2 (The Desolation of Smaug) op dvd, de nieuwe cd van Pink Floyd en het nieuwste kookboek van Jamie Oliver.

Dit is de top 10 van de wensen voor Sinterklaas in 2014:

  1. Super Sand Kasteel – Zand (speelgoed)
  2. VTech Little Love Pop (speelgoed)
  3. Pokemon Omega Rugby (games)
  4. 30 Seconds (gezelschapsspel, speelgoed)
  5. The Hobbit 2: The Desolation of Smaug Extended Edition (dvd)
  6. Het raadsel van alles wat leeft, Jan Paul Schutten (kinderboeken)
  7. Pink Floyd – The endless river (muziek)
  8. Teksta Robot Puppy (speelgoed)
  9. Kinderen voor kinderen 35 + doeboek (muziek)
  10. Jamie’s comfort food (kookboeken)

Op de drukste dagen zal bol.com naar verwachting meer dan 200.000 cadeaubestellingen verwerken. Meer geschenken dan ooit tevoren zullen via een smartphone of tablet besteld worden. Sinds de introductie van de bol.com app voor smartphones ziet de winkelier dat klanten in toenemende mate via hun telefoon actief zoeken binnen het assortiment en hun winkelwagen en verlanglijstje vullen.

PS  Klik hier voor de nieuwe Sint-commercial van bol.com.

Update (1/12): In de aanloop naar Sinterklaas ziet bol.com het aantal bestellingen enorm toenemen. Op 1 december bereikt het aantal een recordhoogte met meer dan 200.000 bestellingen op één dag. Zie ook onderstaande infographic.

sintinfographic

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021