Sport & Spel

Tv-Sportplezier: digitaal platform wijst ouders op belang plezier van kinderen tijdens sporten

Om te zorgen dat sport nog leuker wordt, hebben NOC*NSF en de sportbonden in opdracht van het ministerie van VWS het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’ ontwikkeld. Een ieder moet zich veilig en prettig voelen in de sport en daarin zichzelf zijn, en daarom worden kennis en vaardigheden vergroot, ongewenst gedrag aangepakt en positief gedrag gestimuleerd. Onderdeel van het actieplan is het digitale platform Tv-Sportplezier, dat zowel ouders als verenigingsbestuurders informeert, verleidt en inspireert om samen werk te maken van de prettige sfeer op de sportclub.

Tv-Sportplezier is een website in combinatie met Facebook, een Youtube-kanaal, Twitter en andere sociale media, waarop filmpjes staan, maar ook best-practices, interviews en achtergrondartikelen geplaatst worden over de ouder-langs-de-lijn en de ouder-op-de-sportclub. Ook worden concrete inzichten en tips geboden en thema-avonden voor ouders georganiseerd.Vanaf 1 september 2014 worden ouders en verenigingen via deze wegen aangezet om het gesprek aan te gaan over sportplezier en samen een omgeving te creëren voor kinderen waarin het plezier van sporten centraal staat. En daar dragen schreeuwende, ruzieënde ouders langs de lijn niet aan bij.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=4hIi055xbcI]

“Sport levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen. Maar bovenal zorgt sport voor heel veel plezier. Dit vinden kinderen dan ook het belangrijkste van sport. En wanneer ze plezier hebben blijven ze sporten. Te vaak zie je dat ouders teveel gefocust zijn op winnen. Of dat ze commentaar hebben op een beslissing van de wedstrijdleiding of zich nadrukkelijk met de coaching bemoeien. Als ouder ben je tijdens een wedstrijd supporter van je kind en moet je de rest aan de wedstrijdleiding en coaches overlaten. Met Tv-Sportplezier helpen wij ouders en verenigingen samen het gesprek aan te gaan over sportplezier en een omgeving te creëren waarin het plezier van de kinderen centraal staat.” [Initiatiefneemster Marijke Fleuren]

Drie jaar geleden voerde SIRE de campagne ‘Geef kinderen hun spel terug’, met hetzelfde doel. Naar verluidt zorgde deze voor een verschuiving in het denken en doen van ouders langs de sportvelden, maar blijkbaar nog niet in voldoende mate.

Het bijzondere van Tv-Sportplezier is nu dat er kinderreporters zijn die leuke filmpjes over sportplezier gaan maken. Ze interviewen bekende Nederlanders en bezoeken clubs om goede voorbeelden te laten zien. Door kinderen aan het woord te laten is het makkelijker om lastige onderwerpen op een leuke en positieve manier onder de aandacht te brengen, is de gedachte.

Voor de inhoudelijke uitwerking van de content voor ouders is de hulp van het Trimbos-Instituut ingeschakeld; de zeven pijlers van de positieve psychologie zijn vertaald naar een aanbod voor ouders binnen de sportcontext. Dit vormt de wetenschappelijke basis van het (ouder)programma. Tv-presentator Jack van Gelder, voormalig tophockeyster Minke Booij en Captain van het Nederlands Daviscupteam Jan Siemerink zijn ambassadeur van Tv-Sportplezier.

[Strategie en creatie door Hollandsch-Welvaren en Anyone? Amsterdam]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021