Het is weer lijstjestijd. Dagelijks verschijnen terugblikken op afgelopen jaar en voorspellingen voor het komende. Kijk bijvoorbeeld naar de beste commercials van 2012 volgens Adweek, de Zeitgeist in zoekopdrachten via Google, 10 cruciale consumententrends voor 2013 verwoord door Trendwatching.com of 55 keer een top 10 met van alles en nog wat van TIME. Persoonlijk kijk ik elke december vooral uit naar het trendrapport van Contagious Magazine, dat jaarlijks verschijnt onder de noemer 'Most Contagious'.
Wat waren de hoogtepunten van 2012 ('het jaar van de foto'); wat is belangrijk (onder andere 'big data') en waarom (bijvoorbeeld: 'personalisatie draait om persoonlijke gegevens')? Lees het hieronder of download de pdf. Terugkijken kan ook: de edities van 2006 t/m 2012 zijn nog steeds beschikbaar.
"As 2012 draws to a close, we round up the landmark events, movements and socio-economic shifts that have shaped the last year and flag up key trends for 2013. In this year's report we've looked at: Movements, Divine Data, Personalisation, Marketing as Service Design, Loyalty, Design, Amplified Live, Technology, Retail, Screen Grabs, Social Business, Image Sharing, Payments, Small But Perfectly Formed Companies, Augmented Media and Purpose."