Trends, Uiterlijk

Oma’s zijn hip: funky grannies als stijlicoon

In Fashionista deze maand (nummer 1, 2015) een mooi artikel over ‘funky grannies’, oma’s als stijlicoon. Martje vertelt: “Mijn oma (79) is mijn grote voorbeeld. (…) Haar kledingkast is één groot feest.” En Inge zegt: “Mijn oma (74) en ik gaan altijd samen winkelen. (…) Helaas hebben we niet dezelfde maat, maar gelukkig heeft ze veel bewaard van vroeger. Veel van wat zij toen droeg, is nu weer hip.” Merije: “Mijn oma (84) is heel chic en ik vind het bijzonder dat er geen dag voorbijgaat dat ze geen mooie outfit aan heeft.” Emma: “Mijn oma (69) is altijd goed verzorgd en haar outfits zijn af.”

De oma’s van deze jongeren zijn naar eigen zeggen niet opzettelijk hip. Wel zijn kleren belangrijk voor hen, besteden ze aandacht aan hoe ze er uitzien en weten ze de juiste items te combineren. Met dank aan enige creativiteit (en levenservaring) hebben ze een eigen stijl gecreëerd, zo blijkt uit het magazine.

Omdat ze een rol hebben gespeeld tijdens het opgroeien, om wat ze bereikt hebben, omdat ze zichzelf durven te zijn, omdat zij wél tijd hebben om dingen samen te doen, om de verhalen die ze weten te vertellen — allemaal redenen om deze grootouders als rolmodel te zien, is mijn aanname.

Blogger Ari Seth Cohen raakte gefascineerd door het grote aantal stijlvolle oudere dames dat hij op straat zag. Hij begon ze te fotograferen en deelde de opvallende verschijningen op zijn blog. Afgelopen jaar leidde dat zelfs tot de documentaire Advanced Style, waarin hippe oma’s uit New York aan het woord komen over mode en het leven. Het AD quote de de 80-jarige Lynn Dell Cohen: “‘Waar het om gaat is dat we er niet jonger uit willen zien, we willen er gewoon goed uitzien, we willen er gezond uitzien. Je moet je gelukkig voelen om er gelukkig uit te zien.”

[vimeo 84135565 w=570 h=321]

Ook de Volkskrant signaleert een ‘opmars van stralende oudjes’. Steeds meer luxemerken richten zich op oudere vrouwen, en in hun reclame zijn zelfs grijsharige modellen te zien: Céline heeft schrijfster Joan Didion (80; foto) ingeschakeld, zangeres Joni Mitchell (71) is het nieuwe gezicht van Saint Laurent, L’Oréal werkt samen met actrice Helen Mirren (69) en Dolce & Gabbana brengt Spaanse 70-plussers in beeld. Puntje van kritiek: het ideaal van jeugdige schoonheid is nog niet overboord gegooid.

[vimeo 115261912 w=570 h=321]

Van een andere aard, maar er is een geweldig (Nederlands) initiatief dat in dezen niet onvermeld mag blijven. De stichting Granny’s Finest voorkomt eenzaamheid door senioren hun hobby handwerk uit te laten oefenen in groepsverband, begeleid door jonge ontwerpers. Zo hebben oma’s met brei-ambitie iets omhanden en krijgt jong creatief talent naamsbekendheid en portfolio-opbouw. Jong leert van oud en omgedraaid. De handgemaakte producten worden verkocht en met de opbrengst worden de sociale doelen van het collectief gerealiseerd. In alle opzichten erg cool, en niet voor niets door Vrij Nederland uitgeroepen tot ‘Radicale Vernieuwers’.

[vimeo 109023021 w=570 h=321]

Ook noemenswaardig in dezen is het Youngster-project, een initiatief van Anne Dijkhorst en Bureauvijftig om mensen en organisaties te stimuleren anders te kijken naar ouder worden. Er wordt immers een grote groep mensen ouder die het oud worden opnieuw aan het uitvinden is: grotendeels afkomstig uit een generatie die de jongerencultuur uitvond, in de jaren ’60 en ’70 aan de wieg stond van de hedendaagse popmuziek, het modebeeld decennia lang bepaalde en nog steeds een flinke vinger in de pap heeft op economisch, maatschappelijk en politiek toneel. Foto’s van 30 Youngsters, zeg maar de hipsters onder de ouderen, zijn verzameld in een fraai boek, en in onderstaande documentaire komen drie van hen aan het woord.

[vimeo 90955866 w=570 h=321]

Updates:

(19/01): Ook WTF.nl benoemt deze trend, met nog wat aanvullende voorbeelden. En ik kwam onderstaande commercials met actieve senioren nog tegen, van Vodafone over Spotify en van Specsavers over bingo.

[vimeo 99714962 w=570 h=321]

[vimeo 93361073 w=570 h=321]

(31/03): Jonge vrouwen haken in op deze trend, en verven hun haar grijs, aldus Bored Panda.

(07/04): Adweek zocht uit waarom oudere vrouwen de nieuwe ‘it-girls of fashion’ zijn: “There’s a growing awareness of the influence of older women as consumers and the purchasing power that they have.”

(08/04): De zelfzekerde 86-jarige Instagram-oma Baddie Winkle is door het Amerikaanse kledingmerk Dimepiece aan de haak geslagen voor een campagne; het merk staat bekend om haar streetstyle-achtige, jonge(!) en frisse kleding, weet Metro. (10/4): Voor Trend Hunter was dit reden om foto’s van ‘hip senior campaigns’ op een rijte te zetten.

(15/04): In het project Vintage People verkopen bejaarden hun ’hippe’ kleren aan jongeren, schrijft Metro.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019