Trends

[Hype in 10 quotes] Scholieren roepen Mexicaanse geest op in ‘Charlie Charlie Challenge’ (UPDATED)

‘Charlie, Charlie are you here?’ — wie op een middelbare school werkt of kinderen in de tienerleeftijd heeft, hoort dat zinnetje momenteel veelvuldig. Een online zoekopdracht leert dat dit niet alleen in Nederland het geval is; het blijkt een wereldwijde hype te zijn die -met dank aan de sociale netwerksites- binnen een paar dagen jongeren overal en nergens verleidt om twee potloden in de vorm van een kruis neer te leggen, met de woorden ‘ja’ en ‘nee’ ernaast, om vervolgens een vraag te stellen aan ‘de Mexicaanse geest Charlie’.

Een spannende uitdaging, want sommigen zien het potlood daadwerkelijk bewegen (met het nodige gegil als gevolg), en dus is de hashtag #charliecharliechallenge onvermijdelijk op Twitter. Aan meningen, grappen, reacties, angstzaaierij en inhakers geen gebrek, en bij wijze van samenvatting/uitleg zet ik hieronder 10 opmerkelijke quotes over de ‘Charlie Charlie Challenge’ onder elkaar:

  • “Ik werd vandaag op school echt gek. Iedereen is de hele tijd bezig met die #charliecharliechallenge!!! Laat een geest nou eens rust hebben.” [Kristof Frijns op Twitter]
  • “There’s no demon called ‘Charlie’ in Mexico. Mexican demons are usually American inventions.” [Maria Elena Navez (BBC Mundo) op BBC.com]
  • “Traditionally, this version with the crossed pencils was called the ‘Juego de la Lapicera’ — a term that still turns up lots of creepy stuff on Google — and ‘Charlie Charlie’ was a distinct game, played with colored pencils.” [Caitlin Dewey op Washingtonpost.com]
  • “We already know what the older generation is thinking: ‘This is nothing but a mashup of the Ouija board and ‘Bloody Mary’!’ (…) Kids today want the same thrill, apparently.” [Lisa Respers France op CNN.com
  • “If you are one of those crotchety people who believe the kids these days are somehow less inspired than generations before, then I come bearing new evidence: even their superstitions are lamer than ours!” [Caitlin Dewey op Nationalpost.com]
  • “I think kids are interested in the dares that aren’t actually all that dangerous, but have that feeling of danger to them.” [Stephen Schlozman (Harvard Medical School) op Fusion.net]
  • I want to remind you all there is no such thing as ‘innocently playing with demons’. Please be sure to NOT participate and and encourage others to avoid participation as well. The problem with opening yourself up to demonic activity is that it opens a window of possibilities which is not easily closed.” [priester Stephen McCarthy op Mirror.co.uk]
  • “Maybe it’s just psychology that’s making you believe there’s a ghostly figure pushing that pencil or knocking a picture off the wall. It’s just in your head, and before you freak out again, no, that doesn’t mean there’s a ghost living in your head.” [Danny Gallagher op CNET.com]
  • “Chances are, there is no ancient Mexican demon popping into people’s pencils to play Magic 8 Ball for their Vine videos. But still, it’s all harmless fun, right? Keep on being weird, internet — it’s what you do best.” [Amanda Bell op MTV.com]
  • “Van alle trends op het internet is dit misschien wel de geestigste.” [Jorn van Vrijaldenhoven op Ondertussen.nl]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZaRRR7b6X0M]

Of zou het stiekem een marketingstunt zijn om meer potloden te verkopen? ;-)

[Afbeelding via Ghost Sandra]

PS  Een docent vertelde me de reactie van een leerlinge: “Jeetje, dat was écht eng! Terwijl ik zelf tegen het potlood blies.” Dat dus.

Updates:

  • (27/5): Wetenschapsfilosoof Hans Dooremalen gelooft er niets van: ‘Nee joh, geesten bestaan niet.”
  • (27/5): Meester Bart bedankt Charlie: “Because of you our pupils started to bring paper and pencils to school again.”
  • (30/5): De EO laat spreker Henk Rothuizen uitleggen waarom je beter niet aan deze hype kunt meedoen: “Eigenlijk zou het simpele antwoord ‘omdat God het verbiedt’ voldoende moeten zijn. Blijkbaar laat je je in met een andere wereld dan waarvoor jij bestemd en geschapen bent.”
  • (30/5): De NOS meldt dat Nederlandse scholen aan de bel trekken omdat het spelletje leerlingen bang zou maken. Locatiedirecteur Hans Wassink van het Groevenbeek College locatie Putten heeft een brief geschreven aan de ouders van zijn leerlingen om hen te waarschuwen, weet Omroep Gelderland.
  • (31/5): Het komt niet meteen over als het meest betrouwbare medium, maar volgens Daily Star zijn er al tieners naar het ziekenhuis afgevoerd omdat ze hysterisch werden.
  • (2/6): En ja hoor, het is inderdaad een marketingstunt, alleen niet voor potloden maar voor de horrorfilm The Gallows (zie onderstaand fragment), ontdek ik via Uproxx. Complimenten voor de marketeers die het gelukt is om hier een viral te maken.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=5FIkKpqUx1U]

  • (3/6): Wacht! Uit wat onderzoeksjournalistiek van The Independent (gevonden dankzij Peter Burger) zou blijken dat het marketingteam van de genoemde film niet achter de Charlie Charlie Challenge zit, maar hier ‘slechts’ slim op inhaakte.
  • (7/6): Vox heeft uitgezocht waarom het spel tieners aanspreekt en laat verschillende experts uitgebreid aan het woord: “It’s a period where social influence is very strong, and I think they’re probably more prone to social influence.”
  • (9/6): Het bericht dat minstens 500 personen onder mysterieuze omstandigheden overleden na het spelen van de Charlie Charlie Challenge, blijkt een hoax te zijn, aldus IBT.
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019