Trends

Jongerentrends 2014 volgens YoungWorks: ‘Zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit nieuwe statussymbolen’

Elke Kerstvakantie publiceert YoungWorks een leuk lijstje met jongerentrends voor het volgende jaar, gebaseerd op eigen onderzoek en input vanuit een trendteam bestaande uit enkele early adopters (14-25 jaar). Deze keer lijkt het meer een generatieschets van wat al gaande is dan een voorspelling van iets compleet nieuws. Geconcludeerd wordt dat het doen en laten van de jeugd van tegenwoordig zich kenmerkt zich door een tweestrijd. Diepgaande ambities en idealen botsen met de oppervlakkige verleidingen in het leven van alledag.

Lees even mee (ik citeer uit de whitepaper van het bureau): ‘Jongeren van nu zijn positief, ondanks de crisis. Ze zijn ambitieus en geloven sterk in zichzelf. Ze moeten ook wel: niemand anders gaat het voor ze doen. Ouders hebben ze gevoed met zelfvertrouwen: álles kan, zolang je maar je best doet. Deze zelfmaakbaarheid oefent hoge druk op jongeren uit. Op alle terreinen willen jongeren gelukkig zijn: studie, werk, vriendschap, familie en liefde. Om dichter bij dat geluk te komen, gaan ze op zoek naar zichzelf. En natuurlijk wordt deze zoektocht geshared. Het is namelijk de nieuwe status: met het tonen van je zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit gooi je hoge ogen. Ze vervangen de oude statusmiddelen zoals geld en macht. Diepgang is het nieuwe zwart. Maar, de oppervlakkige verleidingen liggen op de loer, want ja, you only live once

Generatie jobless & the slashies
De huidige arbeidsmarkt stelt jongeren voor een behoorlijke uitdaging. Generatie jobless gaat echter niet bij de pakken neerzitten. Zie daar de opkomst van de slashies: jongeren die 1001 dingen tegelijk doen om hun droom te verwezenlijken én brood op de plank te brengen (type Roy Donders). Kiezen hoeft niet meer. En werken voor een baas ook niet: de concurrentie is (te) moordend. Bij young professionals staat een eigen bedrijf met stip op nummer één van populairste banen. Ook de ambachten herleven: te allen tijden je eigen boontjes kunnen doppen levert status op in onzekere tijden. Succesvolle voorbeelden zijn de succesvolle barbieren van Schorem (te zien in bovenstaande afbeelding en onderstaande muziekvideo), de lokale bierbrouwers van Oedipus en de worstmakers van Brandt en Levie.

Mindfull me
Geluk zit voor jongeren steeds minder in materiële zaken. Ze streven naar intrinsiek geluk, zo zijn ze opgevoed. Ieder zichzelf respecterend studentenmeisje zit tegenwoordig op yoga en sleept haar vriendje ook mee (bro-ga). Het belang van bezinning blijkt ook uit de lancering van het eerste mindstyle magazine voor jongeren (15+): Moodiez. En uit de enorme populariteit van Casella: een religieuze gemeenschap in Hilversum met ruimte voor ‘ontmoeting, stilte en bezinning’ voor jongeren. Als geestelijk leider kiezen jongeren in 2014 de profeet van het nieuwe denken: Jason Silva, een jonge techno-filosoof die populaire filmpjes (hieronder een voorbeeld), televisieprogamma’s en soepele praatjes maakt.

Foodlove: van #selfies naar #healthies
In 2014 wordt er vooral gezond en bewust gegeten. Bezig zijn met pure, gezonde voeding is goed voor het online imago. Het plaatsen van #healthies is de kers op die bewuste levensstijl. Foodlove is the new religion: eten is genieten, delen en ontmoeten. Maar dat betekent niet dat jongeren daadwerkelijk als heiligen leven: ’s ochtends een spinaziewortelgembersapje bij het ontbijt, ’s nachts een chemisch middeltje in de club. Als het (niet) uitkomt, laten ze hun principes varen. Desondanks ruilen ze een overschot aan groenten via groenteruilen.nl en gaan ze via kromkommer.nl de verspilling van misvormd eten te lijf.

“Volgens Stijn, een van onze jonge trendspotters wordt de Selfie in 2014 ingeruild voor de Healthy: showen hoe gezond je bezig bent. Bijvoorbeeld door jezelf en je wheatgrass-shot te fotograferen of je aankomende sixpack te instagrammen. Zou leuk zijn als dit het woord van 2014 wordt.” [Maxime Rooijmans, Social Trendwacher YoungWorks]

Dansen met Nietzsche
Uitgaan moet een beleving zijn voor jongeren. Als je dan toch entree betaalt mag je minimaal een trapezeshow en een dansende kameel verwachten toch? Binnen de hoger opgeleide kringen zien we een andere behoefte: intellectuele diepgang. Kroegbezoek wordt steeds vaker gecombineerd met een bloemlezing of filosofische uiteenzetting. Bij initiatieven als ‘Literaturfest’, ‘De avondcursus’ en ’Notes of a dirty old man’ dompelen Randstedelijke jongeren zich onder in intellectuele prikkels ter voorbereiding op het aansluitende feestje. Of ze dansen de hele avond tussen de kunst bij Nachtsalon-feestjes (onderstaand filmpje geeft een beeld) en Nuit Blanche. Bijkomend voordeel: het legt hun zorgvuldig gemanagede online imago geen windeieren om op Facebook te laten zien dat ze ook in de avonduren over meer nadenken dan alleen hun outfit.’

Meer weten?
Via YoungWorks Blog is de whitepaper over de jongerentrends van 2014 te downloaden. Het bureau voor jongerencommunicatie organiseert ook trendlezingen waar meer verhalen gedeeld worden, over onder andere ‘datezilla’ (de botsing tussen conservatieve romantiek en oppervlakkige datingapps), de idealistische like (online idealisme – wereldverbetering als statusmiddel), DIY-educatie (de doe-het-zelf-mentaliteit in het onderwijs) en het ’emotional web’ (hoe emotie een rol krijgt in digitale communicatie). Uitgangspunt: als je weet wat jongeren bezighoudt (of gaat houden), kan je gerichter met hen communiceren.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019