Trends

YoungWorks voorspelt Top 10 Jongerentrends voor 2013: samen doen en humane tattoos

Traditiegetrouw publiceert het jongerencommunicatiebureau YoungWorks vlak voor de Kerstvakantie een overzicht van tien jongerentrends voor het komende jaar, ter inspiratie voor iedereen die met jongeren in aanraking komt. Wat leeft er in 2013 in die alsmaar veranderende jongerenwereld? 'PartYcipatie', 'Sharifiction en de 'Internet University' voeren dan de top 3 aan van trends onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar. Komend jaar staat voor hen ook in het teken van iets goeds doen met een tattoo en de viert de 24-uursmentaliteit hoogtij.

In een eerdere voorspelling van het bureau, eind 2009, dook het begrip 'Infobesitas' op, dat daarna een hoge vlucht nam. Sindsdien zijn de verwachtingen hooggespannen. Dit is de top 10 voor 2013:

1. PartYcipatie
In 2013 staat ‘samen doen’ hoog in het vaandel van jongeren. Ze nemen het heft in handen op feestjes en festivals. Ze bouwen mee aan decors op het Solar Weekend Festival, bepalen de line-up voor het Magneet Festival en dragen zelf hun projecten aan of bepalen zelf de muziek via DJ Roulette.

2. Sharification
Delen is het nieuwe bezitten in de jongerenwereld. Via Peerby lenen jongeren allerlei spullen bij (on)bekenden uit de buurt of huren voor acht dagen een designerjurk via Rent the Runway.

3. Internet University
Internet is de school en YouTube het klaslokaal. Steeds meer jongeren wenden zich tot het internet om kennis en vaardigheden op te doen. Studenten volgen online gratis onderwijs via Udacity en worden opgeleid tot de beroepen van de toekomst: zoekmachinebouwer of webapplicatieontwikkelaar.

4. Priktivism
De tatoeage is meer dan een ordinair plaatje en krijgt in 2013 een maatschappelijke betekenis. Met de Human Rights Tattoo laten jongeren een letter van de universele Verklaring van de Rechten van de Mens tatoeëren tijdens festivals in Nederland of veilen ze een stukje huid voor het goede doel.

5. Uniekchic
Jongeren gaan steeds meer op zoek naar exclusieve producten om zich te onderscheiden van de massa en schaars wordt een USP. In Singapore is het koffiehuis Liberty Coffee alleen open indien er een nieuwe lading koffie is gearriveerd en muziek luisteren van je favoriete artiest kan alleen na het installeren van een bijbehorende app waarbij je óf in de wachtrij moet staan óf je dansmoves moet showen. 
 
6. Studentencrisis
Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet hakt er bij de studenten hard in. Studenten die na hun studie niet direct werk vinden, doen vrijwilligerswerk in het buitenland of besluiten zelfs het leger in te gaan. In andere Europese landen overwegen sommige studenten zelfs de seksindustrie in te duiken om hun studie te bekostigen. 
 
7. Die once live twice
De 24-uursmentaliteit van jongeren viert hoogtij. Whatsapp-groepen verstoren de nachtrust en sluitingstijden zijn taboe: jongeren gaan overdag uit en ’s nachts naar de sportschool. Tussen het studeren door hebben ze ook steeds meer baantjes om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

8. Knuffelrap
De media laten steeds meer zien dat rappers lief, kwetsbaar en betrouwbaar zijn. Ali B op volle toeren was de televisiehit van 2012 en deze winter heeft het programma concurrentie van Rappers in de sneeuw (voor Greenpeace) en Kleine Viezerik doet mee met de show Maestro.
 
9. Image galore
Nieuws in beeld en statusupdates in foto’s; afgelopen jaar nam Instagram een grote vlucht onder jonge gebruikers en in het nieuwe jaar gaan jongeren Pinterest volledig omarmen. Steeds meer jongeren laten tekstuele statusupdates op Facebook achterwege en delen hun leven via een foto. De nieuwssite Now This News, op jongeren gericht, baseert het laatste (wereld)nieuws alleen op beeld.

10. Wake up, stranger!
Om biologische redenen gaan jongeren graag laat naar bed en slapen ze lang uit. Vroeg opstaan voor school of werk is dan ook een grote uitdaging. Voor jongeren die toch nog een paar uurtjes slaap pakken tussen de bedrijven door is er de gratis app Budist, waarmee zij wakker gebeld worden door een vriendelijke vreemde ergens aan de andere kant van de wereld.

Het YoungWorks Trendteam, gevormd door 'voorlopende' jongeren tussen de 13 en 26 jaar, verzamelt het hele jaar door trends en signalen vanuit de jongerenwereld op uiteenlopende gebieden zoals van gadgets en social media tot mode en muziek – te volgen via blog.youngworks.nl. Deze informatie, de resultaten uit eigen onderzoek en deskresearch vormen de basis voor bovenstaande lijst. Klik hier voor een uitgebreide toelichting (pdf).

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019