Uitgaan

NS organiseert ‘Tienertoer Challenge’ met Nick en Simon op Twitter

Da’s dan wel weer een aardige actie van de NS. Het is weer zomer, dus dé tijd om er op uit te gaan. Dankzij tips en uitdagingen van die andere NS –zangduo Nick en Simon— hoeven 12-18-jarigen zich deze periode niet te vervelen. Komende weken organiseert de vervoerder via Twitter regelmatig een ‘NS Tienertoer Challenge’. Nick en Simon geven opdrachten en laten zien wat de doelgroep moet doen, het is aan de volgers van ‏@NS_online of #nstienertoer om de challenge binnen een uur uit te voeren. Wie dat lukt, maakt kans op twee NS Tienertoerkaarten*.

De actieperiode loopt van half juli tot half augustus 2014. In deze periode worden challenges gehouden van 1 uur, tussen 11:00-12:00 uur op bepaalde dagen. Per uur worden 3 x 2 Tienertoers vergeven. Aan het einde van het challenge-uur wordt de winnaar bekend gemaakt. De eerste uitdaging was weinig uitdagend: voorspellen hoe vaak Simon een bal kan hooghouden. De oplossing volgde even later in een filmpje op YouTube.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=gx_i_3pNFSw]

Hoe het concept ontstaan is? Brandfighters organiseerde voor NS een conceptopdracht. Niet één creatief team, maar tien concept creatieven gingen via het Brandfighters platform aan de slag om een activatie of PR-concept te bedenken. NS werd overladen met diverse creatieve ideeën. Luuk van Velthoven won de pitch met het concept #vervelen. Vanuit zijn inzicht ‘tieners kijken uit naar de vakantie, maar als het eenmaal vakantie is weten ze niet wat ze met hun vrije tijd aan moeten’, was het idee om de interactie met jongeren aan te gaan; @NS_online gaat Twitter monitoren op #vervelen en verrast de jongeren een persoonlijke boodschap van Nick&Simon. Johnny Wonder, het online communicatie bureau van NS, heeft vervolgens het conceptidee uitgewerkt en gerealiseerd tot  de Tienertoer Challenges met Nick en Simon.

Slimme activatie via sociale media, waarbij het product centraal staat. Maar of de zichtbaarheid groot genoeg is?

*Tienertoer is het treinkaartje waarmee jongeren er traditiegetrouw –sinds 1969– goedkoop op uit kunnen gaan in de zomer. Jongeren van 12 tot en met 18 jaar kunnen binnen twee weken drie dagen onbeperkt reizen voor 33 euro.

Ongeveer 18.000 jongeren gaan in de zomer op Tienertoer. Amsterdam is dit jaar de populairste Tienertoerbestemming. De helft van de jongeren wil een dagje naar de hoofdstad, zo blijkt uit onderzoek (pdf) onder meer dan 500 jongeren, in opdracht van NS. Op de tweede plaats staat Maastricht en op de derde plaats Utrecht. De meeste meisjes gaan om te shoppen. Daarnaast zijn het strand en attractieparken populair. Bij jongens op Tienertoer staat het attractiepark op één, een concert of festival op twee en bezoek aan vrienden of familie op drie. Walibi is het favoriete pretpark onder ‘Tienertoerders’.

Meer dan een vijfde van de jongeren wil op Tienertoer naar een dierentuin. Artis is de populairste dierentuin onder jongeren, gevolgd door Ouwehands Dierenpark en Burgers’ Zoo. Onderweg in de trein zijn jongeren vooral muziek aan het luisteren en van het uitzicht aan het genieten. Daarnaast wordt de reistijd gebruikt om bij te praten met vrienden.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019