Marketing

[Personalisatie] Nutella laat Facebook-fans een Nutella-pot met hun eigen voornaam maken

Nutella Nederland is deze week gestart met een actie op Facebook om de potten hazelnootpasta een persoonlijk tintje te geven: ‘Als je naam erop staat is ‘ie van jou’. Wie fan wordt van Nutella kan een eigen etiket voor op zijn/haar Nutella-pot maken. Dat wil zeggen; wie er snel bij is, want de eerste dagen is de ‘etiket-creator’-app al snel niet meer bereikbaar (‘de dagelijkse hoeveelheid etiketten is uitgeput’). Slim; zowel schaarste creëren als een populair product persoonlijk maken, het werkt altijd.

En ja, Coca-Cola was Nutella net voor met een vergelijkbaar initiatief (boodschappers vinden momenteel blikjes en flesjes in de winkels met de 150 populairste Nederlandse voornamen). Wie Nutella van een gebrek aan originaliteit beticht, krijg de volgende reactie: “Het is toevallig dat Coca-Cola net eenzelfde actie heeft lopen, niet exact hetzelfde (#shareacoke heeft namelijk een ander doel), maar de acties lijken wel op elkaar. Wij hebben onze actie niet afgekeken van Coca-Cola, de voorbereidingen voor onze actie liepen al ver voordat Coca-Cola met haar actie startte. Sterker nog: wij hebben de actie overgenomen van Nutella België, waar deze actie begin dit jaar liep.” Het wachten is op het weerwoord van de frisdrankfabrikant dat hun campagne al in 2011 in Australië werd gevoerd. Maar voor het succes van de actie zal het weinig uitmaken.

Via de Facebook-applicatie kunnen liefhebbers het logo van Nutella vervangen door een naam van maximaal 9 karakters. Wie zijn gegevens achterlaat, krijgt de sticker gratis toegestuurd. De app is toegankelijk van 24 juni tot en met 7 juli 2013. Er zullen in deze periodel 100 potten en 10.000 etiketten weggegeven worden.

Update I (7 oktober): De naametiketten zijn nu alweer terug, en deze keer wordt de actie aangejaagd door een tv-commercial, hieronder te bekijken.

Update II (28 oktober): Bericht op Facebook: ‘100.000 personen hebben Nutella etiket-creatie gebruikt.’

Update III (2 november): De actie wordt nu ook via de verpakking zelf gecommuniceerd in de supermarkt; ‘the medium is the message’ (foto door ondergetekende).

nutellapot

Update IV (18 december): Bericht op Facebook: ‘We hebben maar liefst 150.000 etiketten weggegeven.’ Nutella-fans worden bedankt en via onderstaande video opgeroepen om hun foto te delen.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8jJO2FPY6Sg]

Update V (25 februari 2015): Niet alle woorden mogen op de pot, zo is uitgezocht.

Previous ArticleNext Article

152 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *