Save the Children verstopt kindarbeiders in glossy mode-advertenties

Fijn artikel in de krant afgelopen zaterdag: journalist Wietse Pottjewijd ging voor de Volkskrant op zoek naar eerlijk geproduceerde zomerkleding. Na een rondje winkels die met eerlijkheid adverteren, kon hij niet anders dan concluderen dat de verkopers niet precies weten hoe het zit en dat het eigenlijk ondoenlijk is om een echt eerlijke outfit te vinden. Als we de website Rank a Brand mogen geloven, zijn onze favoriete merken niet zo duurzaam als we denken/hopen, hoewel Elsevier onlangs al duidelijk maakte dat nuance gepast is.

Wat niet gepast is, is kinderarbeid. De Braziliaanse afdeling van Save the Children maakt dat op subtiele wijze duidelijk. Foto’s van ‘gevangen genomen’ kinderen zijn verwerkt in afbeeldingen die eruitzien als printadvertenties voor luxe modemerken. De boodschap: kleding zou geen kinderlevens mogen kosten. En zo is het. Hieronder enkele uitingen uit de campagne. Dat strepen als tralies dienst doen is niet nieuw, maar de manier waarop is deze keer wel heel fraai gephotoshopt.

stc3

stc2

stc4

stc1

Naar verluidt is de campagne niet zozeer bedoeld als een aanval op de mode-industrie, meer om bewustzijn te wekken voor het gegeven dat kinderarbeid dichterbij consumenten is dan zij denken. Het publiek wordt uitgenodigd om vooruitstrevende modebeelden te delen op Instagram met de hashtag #Dress4Good. En zo doen we hopelijk weer een klein stapje in de richting van duidelijkheid over het productieproces van kleding. 

[Creatie door Lew’LaraTBWA — foto’s door modefotograaf Jacques Dequeker; via Creativity]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024