De Nationale Academie voor Media en Maatschappij nam het initiatief tot de ontwikkeling van een nieuw IkBenOffline.nl Ganzenbord voor 12-18-jarigen, omdat uit eerder onderzoek van de organisatie naar 'socialemediastress' bleek dat veel jongeren moeite hebben met de druk vanuit de sociale media. Het aloude ganzenbordspel krijgt op deze manier een nieuw doel: jongeren krijgen allerlei opdrachten, om hen bewust te maken van hun gebruik van sociale media en meteen de mogelijkheden en voordelen van samen offline zijn verkennen.
De opdrachten en valkuilen van de ganzenbordvariant moeten stof tot nadenken geven enspelenderwijs de gezamenlijke discussie over het socialemediagebruik door jongeren stimuleren (om een voorbeeld te noemen: 'Hoezo huiswerk? Morgen heb je een flinke toets. Maar je hebt net verkering en die stuurt de hele tijd berichten. Geef tips om hier uit te komen: hoe houd je je verkering én haal je morgen een voldoende?').
Naar aanleiding van de genoemde stressstudie ontstond in Nederland een maatschappelijke discussie en verschenen tegelijkertijd wereldwijd diverse initiatieven die gericht waren op het creëren van bewustzijn over het socialemediagebruik door jongeren. Zo ruimde Britse winkel Selfridges een offline zaal in voor klanten, werd discussie gevoerd over etiquette van (geen) mobieltjesgebruik in restaurants, publiceerde Newsweek het artikel iCrazy – Is the Web Driving Us Mad? (pdf), organiseerde Stichting Swoeng het project Living Unplugged Together, zond de VPRO de documentaire Nooit Meer Slapen uit en gaf Kit Kat recentelijk het motto 'Have a Break' een nieuwe invulling met een 'No Wifi Zone'.
PS Actueel nieuws van het Pew Research Center (VS): drie van de vijf Facebookgebruikers namen de gewenste pauzes al!