Media, Onderzoek

Amerikaanse jeugd verliest het van Nederlandse jongeren in smartphonegebruik

Vorige week las je hier dat de internetpenetratie onder jongeren in Nederland nagenoeg 100% is en dat tweederde van de tieners een smartphone gebruikt om op te internetten. PEW Internet heeft nu enigszins vergelijkbare gegevens over de Amerikaanse markt gepubliceerd in het rapport 'Teens and Technology 2013' (pdf). In de VS gebruikt 95% van de 12-17-jarigen het internet en bezit 78% een mobiele telefoon, waarvan bijna de helft een smartphone is. Dat betekent dat 37% van de Amerikaanse tieners een smartphone heeft.

Da's een flinke stijging ten opzichte van de 23% in 2011, maar een opvallend lager percentage dan het aandeel bij de Nederlandse jeugd. Hoewel de leeftijdscategorieën in beide onderzoeken niet precies gelijk zijn en de onderzoeksmethodiek ook verschilt, lijkt het er afgaande op de genoemde MSS-studie (en de IVO Monitor) op dat 'wij' vooroplopen.

Dit zijn enkele andere resultaten uit het PEW-onderzoek, waarvoor zo'n achthonderd 12-17-jarigen en hun ouders ondervraagd zijn, representatief voor de VS:

  • 23% van de tieners heeft een tablet, een vergelijkbaar niveau als bij volwassenen; 
  • 93% heeft thuis een computer (of toegang daartoe), van hen zegt 71% dat ze de laptop/desktop die ze het vaakst gebruiken met andere gezinsleden moeten delen;
  • 74% zegt wel eens te internetten op een smartphone, tablet of ander mobiel apparaat;
  • een kwart van de jongeren stelt vooral mobiel online te gaan, en niet via een desktop/laptop. 

“The nature of teens’ internet use has transformed dramatically — from stationary connections tied to shared desktops in the home to always-on connections that move with them throughout the day. In many ways, teens represent the leading edge of mobile connectivity, and the patterns of their technology use often signal future changes in the adult population.” [Mary Madden, Pew Research Center]

PS  Eind 2012 bracht dezelfde organisatie (sowieso een bron om in de gaten te houden!) ook al het rapport 'Parents Teens, Parents and Online Privacy' (pdf). Hieruit bleek dat flink wat ouders bezorgd zijn over dit onderwerp.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020