Media, Onderzoek

TwinQ-onderzoek (2): top 10 apps van kinderen en jongeren in 2014 — WhatsApp favoriet

Marketingonderzoek en –adviesbureau TwinQ heeft een grootschalig en diepgaand kwalitatief en kwantitatief onderzoek* uitgevoerd naar de belevingswereld van kinderen en jongeren anno nu, en ik mag hier exclusief de resultaten uit het deel over media met je delen. Vorige week zag je al een overzicht van de populairste games en in deze tweede post volgen de meest geliefde apps. Grofweg kan gesteld worden dat bij kinderen spelletjesapps favoriet zijn en naarmate men ouder wordt dit verschuift naar sociale media, nieuws en praktische info zoals bijvoorbeeld de reisplanner en Buienradar.

“De meerderheid van de respondenten heeft de beschikking over minimaal één device waarmee ze toegang tot apps etc. hebben, bijvoorbeeld een smartphone, iPod Touch of een tablet”, zo weet Angela Weghorst van TwinQ. Het aandeel van de kinderen en jongeren dat apps gebruikt is 54% van de 5-12-jarigen, 76% van de 13-18-jarigen en 81% van de 19-25-jarigen.

Hieronder zie je de top 10 per leeftijdsgroep van de antwoorden op de open vraag naar de favoriete apps of apps die regelmatig gebruikt worden.

twinq apps 5plus

twinq apps 13plus

twinq apps 19plus

Bij alle leeftijden is WhatsApp favoriet; genoemd door 8% van de 5-12-jarigen, 42% van de 13-18-jarigen en 45% van de 19-25-jarigen. Absoluut voordeel is dat het gratis is en dat je gesprekken kunt voeren met meerdere mensen tegelijk. Zo kwam naar voren dat er allerlei WhatsApp-groepjes zijn,  met familie, vrienden, klasgenoten, sportclubs, et cetera. Ook YouTube scoort goed, gebruikt om leuke (grappige) filmpjes te bekijken, muziek te luisteren of informatie op te zoeken

Ondanks het algemene gevoel dat Facebook populariteit verliest aan SnapChat en Instagram blijkt dat Facebook nog de absolute top is (na WhatsApp). Alhoewel Facebook nog steeds een belangrijke rol speelt, wordt in de gesprekken aangegeven dat men daar alleen maar belangrijke informatie plaatst of Facebook bezoekt om te kijken. Bij met name meisjes van 12-15 jaar is het aantal volgers/vrienden en het aantal likes dat men krijgt op een post een belangrijke graadmeter voor de populariteit. Zo zien we dat er hele campagnes gevoerd worden om meer volgers te krijgen en dat men elkaar (als wederdienst) promoot. Marketing en zelfpromotie worden op deze manier al op vroege leeftijd aangeleerd! ;-)

In de media is overigens regelmatig te lezen dat jongeren anno nu narcistisch zijn. Dit omdat ze meer dan vorige generaties foto’s en filmpjes van zichzelf maken en delen met de wereld. Maar waarom doen ze dit? Zelf geven ze aan bescheiden te zijn… Angela Weghorst van TwinQ licht toe: “Daarom is het belangrijk om dieper te kijken, écht te kijken wie ze zijn. Wat houdt ze bezig en waarom? Hierbij is het tevens belangrijk te kijken naar de tijdsgeest. De huidige technologie maakt het onder andere mogelijk om informatie instant met al je vrienden te delen en de rest van de wereld… Iets wat vroeger onmogelijk was.”

“Als je alleen al kijkt naar leeftijd zie je dat het bij 12-15-jarigen erg belangrijk is om bij de groep te horen. Daarnaast vind iedereen het belangrijk om gezien en erkend te worden. Dat is iets menselijks en natuurlijks (denk hierbij ook maar aan experimenten die gedaan zijn met dieren die geen aandacht krijgen…). Het posten van ‘selfies’ is onder andere een manier om dit voor elkaar te krijgen. Veel volgers en likes geven het gevoel dat je erbij hoort en eventueel populair bent: je wordt gezien en erkend. Voor sommigen is het zelfs een kans om ontdekt en beroemd te worden… Ook hebben we tijdens het onderzoek een aantal schrijnende verhalen gehoord waarbij jongeren aangeven dat negatieve aandacht ook aandacht is omdat je dan toch gezien wordt (ook al is het op een negatieve manier)…”

*De nieuwe studie van TwinQ is het grootste onderzoek onder 5-25-jarigen dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden:

  • Deskresearch
  • Kwalitatief onderzoek waarbij circa 60 diepgaande interviews zijn gehouden van elk 1,5-3 uur met kinderen, jongeren en hun ouders in hun eigen omgeving; vaak ontroerende, zeer open en inspirerende gesprekken
  • Kwantitatief onderzoek, in samenwerking met No Ties, onder circa 4.000 5-25-jarigen
Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

  1. Dit onderzoek is van 2014, is er een nieuw onderzoek mbt het gebruik van social meida onder met name jongeren 13-18 jaar? Zou daar erg graag kennis van nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *