Media, Onderzoek

TwinQ-onderzoek (4): top 10 websites van kinderen en jongeren in 2014 — YouTube, Facebook en Google domineren

Marketingonderzoek en –adviesbureau TwinQ heeft een grootschalig en diepgaand kwalitatief en kwantitatief onderzoek* uitgevoerd naar de belevingswereld van kinderen en jongeren anno nu, en ik mag hier exclusief de resultaten uit het deel over media met je delen. Eerder zag je al overzichten van de populairste games, de meest geliefde apps en de favoriete tv-programma’s en als laatste in deze serie staan hieronder websites centraal. Grofweg kan gesteld worden dat bij kinderen spelletjessites favoriet zijn en bij jongeren sociale media en nieuwssites meer aanspreken.

Hieronder zie je de top 10 per leeftijdsgroep van de antwoorden op de open vraag naar de websites die favoriet zijn of regelmatig bezocht worden.

twinq sites 5-12

twinq sites 13-18

twinq sites 19-25

Bij alle leeftijden staan YouTube, Facebook en Google hoog in het lijstje. Angela Weghorst van TwinQ legt uit waarom: “YouTube wordt gebruikt om leuke filmpjes te bekijken, muziek te luisteren of informatie op te zoeken. Met name bij jongens rond de 12 jaar zijn vloggers als Enzo Knol (foto) favoriet die grappige filmpjes opnemen rondom hun dagelijkse activiteiten.”

“Bij meisjes rond deze leeftijd hebben we gezien dat ASMR-filmpjes populair zijn. ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Het zijn filmpjes waarbij men met name door het zachte fluisteren de stem van vaak meisjes en de activiteiten die getoond worden een tinteling in het hoofd krijgt waardoor je ontspannen wordt. Een leuk voorbeeld hiervan is de ‘relaxing make up artist’ waarbij je het gevoel krijgt dat je zelf opgemaakt wordt.” Zie de video hieronder. “Pas op….. Je kunt erbij in slaap vallen.”

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=WHSYJXVN0_U]

Ook spelletjes, sport en nieuws scoren. Ook noemenswaardig volgens Angela Weghorst: “Opvallend in de top 10 favoriete websites bij 19-25 jarigen is Marktplaats. Een mooi voorbeeld dat aangeeft dat jongeren bewust met geld omgaan en op zoek zijn naar koopjes.”

*De nieuwe studie van TwinQ is het grootste onderzoek onder 5-25-jarigen dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden:

  • Deskresearch
  • Kwalitatief onderzoek waarbij circa 60 diepgaande interviews zijn gehouden van elk 1,5-3 uur met kinderen, jongeren en hun ouders in hun eigen omgeving; vaak ontroerende, zeer open en inspirerende gesprekken
  • Kwantitatief onderzoek, in samenwerking met No Ties, onder circa 4.000 5-25-jarigen
Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019