Reclame, Sport & Spel

[Inspiratie] Goede reclame zonder dat het product zichtbaar is: 1 idee, 16 Hot Wheels-advertenties

Hot Wheels, het merk modelauto’s (schaal 1:43) van Mattel, blijft fraaie printcampagnes publiceren. Blijkbaar zijn vooral volwassenen de doelgroep (de kopers; voor kinderen of om zelf te verzamelen), want de reclame biedt behalve het logo nauwelijks aanknopingspunten. De advertenties laten de speelgoedautootjes namelijk niet zien en ook een toelichtende of wervende tekst ontbreekt veelal. Wel is steevast een (bewerkte) foto te zien waarin gespeeld wordt met groot versus klein. Fantasie wordt werkelijkheid of andersom, altijd leuk.

De intrigerende, grappige afbeeldingen vergroten de sympathie voor het merk en het logo zorgt voor herkenning in de winkel. Is het dan toch mogelijk om goede reclame te maken zonder het product te tonen? Onderstaande greep uit het aanbod geeft in ieder geval een aardig beeld van hoe één enkel thema vertaald kan worden in een groot aantal variaties.

Uitdagingen genoeg binnenshuis (uit Canada):

16.5x12-for pdf.indd

In gedachten ligt die vloerbedekking natuurlijk heel ergens anders (uit Engeland):

hw14

Barbie krijgt geen lift (uit Costa Rica):

hw12

De Elite-collectie maakt vaders jaloers (uit Frankrijk):

hw1

Er is ook een vintage-collectie (uit India):

hw6

Niet alleen voor jongens (uit Hongarije):

hw10

Even bijtanken met limonade en snoep (uit Guatemala):

hw4

Alles kan een racebaan zijn (uit India):

hw15

Zo, die kat komt wel héél snel dichterbij (uit Frankrijk):

hw2

Maar ook andere huisgenoten hebben er last van (uit Hongarije):

hw9

En wie nog harder wil gaan… (uit Venezuela):

hw3

Met de raampjes open zie je er dan zo uit (uit Engeland):

205212 Hot Wheels_Ogilvy_SUBWAY_497dp.indd

Wel blijven opletten (uit Hongarije):

hw7

Hulp is welkom (uit India):

hw16

Stunts die in het echt niet zo verstandig zijn, kunnen thuis wel (uit Duitsland):

hw8

Er is ook een safari-serie (uit India):

hw safari

PS  Het grappige is dat dit uitgangspunt ook in het dagelijkse leven geïntegreerd kan worden, waardoor échte auto’s tot speelgoed verworden (uit Mexico):

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021