Hot Wheels, het merk modelauto’s (schaal 1:43) van Mattel, blijft fraaie printcampagnes publiceren. Blijkbaar zijn vooral volwassenen de doelgroep (de kopers; voor kinderen of om zelf te verzamelen), want de reclame biedt behalve het logo nauwelijks aanknopingspunten. De advertenties laten de speelgoedautootjes namelijk niet zien en ook een toelichtende of wervende tekst ontbreekt veelal. Wel is steevast een (bewerkte) foto te zien waarin gespeeld wordt met groot versus klein. Fantasie wordt werkelijkheid of andersom, altijd leuk.
De intrigerende, grappige afbeeldingen vergroten de sympathie voor het merk en het logo zorgt voor herkenning in de winkel. Is het dan toch mogelijk om goede reclame te maken zonder het product te tonen? Onderstaande greep uit het aanbod geeft in ieder geval een aardig beeld van hoe één enkel thema vertaald kan worden in een groot aantal variaties.
Uitdagingen genoeg binnenshuis (uit Canada):
In gedachten ligt die vloerbedekking natuurlijk heel ergens anders (uit Engeland):
Barbie krijgt geen lift (uit Costa Rica):
De Elite-collectie maakt vaders jaloers (uit Frankrijk):
Er is ook een vintage-collectie (uit India):
Niet alleen voor jongens (uit Hongarije):
Even bijtanken met limonade en snoep (uit Guatemala):
Alles kan een racebaan zijn (uit India):
Zo, die kat komt wel héél snel dichterbij (uit Frankrijk):
Maar ook andere huisgenoten hebben er last van (uit Hongarije):
En wie nog harder wil gaan… (uit Venezuela):
Met de raampjes open zie je er dan zo uit (uit Engeland):
Wel blijven opletten (uit Hongarije):
Hulp is welkom (uit India):
Stunts die in het echt niet zo verstandig zijn, kunnen thuis wel (uit Duitsland):
Er is ook een safari-serie (uit India):
PS Het grappige is dat dit uitgangspunt ook in het dagelijkse leven geïntegreerd kan worden, waardoor échte auto’s tot speelgoed verworden (uit Mexico):